Hej! Jeg bor i et træhus fra 1936. Vi er lige begyndt at renovere kælderen og har nogle overvejelser omkring, om der er asbest i rørene. To af rørene er også åbne. Hvad gør man, når røret er muret ind i væggen? Nogle har anbefalet, at man saver rørene efter isoleringen, men hvis røret går ind i væggen/loftet, hvordan håndterer man det bedst der? Ser det ud som asbest? Jeg er lidt bekymret.
Et åbent metalrør med isolering omkring, potentielt asbestholdig, i en kældervæg, delvist ommuret.

Rør i en murstensvæg med isolering, mulig asbest. To rør er åbne, og der er også nye kobberrør. Overvej fjernelse eller beskyttelse.

Rør med mulig isolering stikker ud af en væg, omgivet af revner, murværk og metalbeslag. Røret kan indeholde asbest.

Et hvidt rør løber langs loftet i en kælder ved siden af en el-tavle. Der er også en gammeldags glødepære i loftet.

Rør under loft i ældre huskælder, dækkede i isoleringsmateriale, muligvis asbest. En plastikpose med tekst hænger ved siden af rørene. Træloft ses tydeligt.

Det er sandsynligt asbest i rørene. Du bør ikke røre ved dem eller rive i dem selv, pga kontamineringsårsager. Asbest i rørisolering er ikke særligt bundet i materialerne, og bliver luftbåren let. Specielt hvis isoleringen ikke er i god stand, som i dit tilfælde. Mit tip er at kontakte et saneringsfirma for foranstaltninger.

• Synes
fremax
  • Laddar…
O
Mit tip er at tage en test, hvis du er bekymret. Derefter beslutter du, hvordan du skal gå videre.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.