Hej

Jeg bor i et kædehus fra 70'erne. Det er to etager. I hallen vil vi udvide åbningen med ca. 20-30 cm og øge højden med ca. 10 cm. Når jeg har åbnet væggen, ser det ud som på billederne.

Reglerne på billedet er 45x70 mm.
Trappen går til højre på billedet.
Deroppe er der som to ”bjælker”, der er 35x120 mm. De ligger på den halve regel, som er udskåret. Problemet er, at den ene regel, der er ved åbningen, har enden af denne ”bjælke” (hvis det nu er en bærende bjælke?) ved sig. Hvis jeg flytter den, har den intet til at holde enden oppe.

Så er det en bærende væg, tror I?

Tak på forhånd!
 
  • Hul i en væg i et 70'er kædehus, der viser træreglar og udsavet del. Til højre ses en trappe, og til venstre en gang med en dør i baggrunden.
  • Trækonstruktion med reglar på 45x70 mm og en måler placeret ved siden. Overliggende brædder og en hvid kabel kan ses.
  • Væg med trækonstruktion og gulv, del af renoveringsprojekt i kædehus fra 70'erne. Vist er træplader, reglar og parketgulv med overgangsliste.
tommib
Svært at svare på uden tegninger men spontant ville jeg ikke have givet mig i kast med den der væg, bjælken ser ret mistænkelig ud.

At øge højden på åbningen går ganske vist ret enkelt.
 
  • Synes
Dkvist og 3 andre
  • Laddar…
J
Ja det er bærende liner på begge sider af stolpen, så højst sandsynligt bærende.
 
  • Synes
TW67
  • Laddar…
Højden kan jo helt klart justeres op til bjælken.

Men hvis det nu er en bærende væg, tror I så, at det går at udvide den, eller er det for besværligt?
Naboerne som har ens huse har en bredere åbning, men de har måske forstærket op!
 
Purre
Afhænger vel lidt af, hvor bredt man forestiller sig, og jo bredere desto mere taber man i højde.
Men måske findes der en konstruktionsplan for det hele?
 
J
T TW67 sagde:
Højden kan helt klart justeres op til bjælken.

Men hvis det nu er en bærende væg, tror I så, det er muligt at gøre den bredere, eller er det for besværligt?
Naboerne som har lignende huse har en bredere åbning, men de har måske forstærket op!
Hvordan ser det ud på venstre side? Du kan fordoble bærlinjen og skrue dem sammen..
 
Purre Purre sagde:
Afhænger vel lidt af, hvor bredt man tænker sig, og jo bredere, desto mere taber man i højde.
Men findes der måske en konstruktionsplan for det hele?
Mangler desværre sådan en plan, hvor man kan se, om det er bærende eller ej!
 
  • Synes
Skandiamannen
  • Laddar…
J Jansson69 sagde:
Hvordan ser det ud på venstre side? Du kan fordoble bæringen og skrue dem sammen..
Er det muligt at "splejse" dem ved at sætte en dobbelt bæring? Hvor lang på hver side bør man fordoble den i så fald?
 
tommib
Tjek om kommunen har tegninger, det burde de have, hvis huset er fra 70'erne. Jeg ville ikke pille ved det der uden en konstruktørudtalelse. Det er også lidt svært, at trappen kommer op lige der. Den der søjle bærer nok også en del af trappens vægt.
 
  • Synes
MultiMan
  • Laddar…
Jeg takker for alle svar og inputs! Det hjælper virkelig mig med at forstå mere

Jeg fandt frem tegninger og indrammede den væg, jeg arbejder på
 
  • Plantegning af et hus med en væg markeret med en rød cirkel.
  • Plantegning med en rød pil, der peger på en væg mellem køkken og et tilstødende rum mærket med "KPR".
BirgitS
Hvis tagrygningen går højre-venstre i tegningen, er det normalt, at en eller to vægge, som også går i den retning, er bærende. Så kan trappen jo også hænge i den.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.