Hej.

Vi har lige købt hus, og i de kommende ombygninger er vi stødt på nogle ting, der skal drøftes. Vi skal lige til at bygge et hul i den bærende hjertemur, cirka 2,5 m bred. Man har sat en bjælke 220x45 over åbningen, i den ene ende af væggens tykkelse (se billeder), som jeg antager er for at bære overetagen. Problemet for os er, at den sidder lidt for langt ned, og nu når vi har tænkt os at sætte en væg der, bliver den lidt bekymrende med hensyn til døren, der skal ind.

Derfor spørger jeg nu:
Er den bærende? Jeg antager, at det er meningen, men samtidig synes jeg med amatørens glade iver, at den mindst sagt ligger dårligt på underlaget. Det, der skimtes på billede 77, ved siden af bjælken, er den 15 cm leca, der er midt i væggen. Selve bjælken ligger kun på pudset udenpå væggen. Desuden er den lidt opklodset på den anden side med flis, der sandsynligvis blev til overs.

Ville det være muligt at erstatte den med 2 stk. 45x45-reglar stående på cirka 10 cm (for at trække el og varmeledninger igennem), der står på 145x45-bjælker ned til gulvet. Dette i stedet for at bore en masse huller gennem hele den stående bjælke. Eller ville det indebære dårligere holdbarhed end perforeret 145x45? Oven over dette hul er der kun et åbent gulvområde, så væggen fortsætter ikke opad i huset, så den behøver ikke at bære andet end gulvets vægt.

Eller skal man bare ignorere det hele og bygge rundt om den bjælke og finde 180-190-døre i stedet, så man slipper for at røre det. Da har man desuden fordelen af at slippe for at få en blikkenslager til at forlænge varmerøret fra kedlen, og jeg kan selv opføre væggen uden at have en tømrer til stede.

Billederne:
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4271.JPG bag bjælken, lidt elrør og varmerøret fra kedlen.
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4272.JPG
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4273.JPG enden med centralstøvsuger
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4274.JPG enden mod kedlen
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4275.JPG underlaget i kedelenden
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4276.JPG underlaget, central-s-enden
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4277.JPG indersiden af underlaget, c-s-enden

Er der noget andet, jeg måske burde tænke på? For eksempel varmerøret, hvordan man får lov til at føre det ind i væggen (altså ikke uden inspektionsluge lige nu vel?) med hensyn til varmen?
 
Ser ud til at være bærende.

Kan du ikke bare enkelt regle den nye væg op med fx 95x45 stående, inkl. på hver side af døren, mod den eksisterende bjælke? Derefter kan du save en udskæring i bjælken, så meget som nødvendigt for at få døren ind.
 
Jo, det ville fungere har jeg konstateret nu. Og det fungerer rent styrkemæssigt også eller?

Det løser i øvrigt ikke problemet med røret, men hvis man finder en dør inkl. karm, der ikke er højere end 205 cm, burde det kunne fungere.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.