Hvad er den bedste måde at redde denne regel på?

• Plastisk træ (Snedkerspartel)

0 Votes 0.0%
  • Andet (efterlad en kommentar i feltet)

0 Votes 0.0%
  • Total voters
    4
Hej,

Jeg har et lille spørgsmål... For et par dage siden købte min kone og jeg en brugt slagport. I dag efter at vi vaskede alle delene for at male om, har vi fundet en lang revne i en af reglarna. Disse er spårfrästa, så jeg tænker, at det nok ikke er så let at gå ud og købe en ny.

Mit spørgsmål er således: Hvad er den bedste måde at redde denne regel på? Hjemme har jeg plastisk træ, trælim og lange træskruer. Udover disse tre metoder, er der noget andet I ville anbefale?

Mange tak på forhånd!

Mvh, Patrick

• Træplanke med en lang revne i midten markeret med en blå cirkel, ligger på en gråmalet træveranda ved siden af beskidte gummistøvler.
Trælim og skrue.

• Synes
ph659266
  • Laddar…
Jeg ville have savet ind fra venstre i slutningen af sprækken og derefter limet træstykket tilbage med vandfast trælim.

• Synes
ph659266
  • Laddar…
Jeg havde udvidet den så meget jeg turde og trykket i godt trælim og derefter tvinger.

• Synes
ph659266 og 1 anden
  • Laddar…
R
A ArneTW sagde:
Jeg ville have savet ind fra venstre i slutningen af revnen og derefter limet træstykket tilbage med vandfast trælim.

/ATW
At save ind fra siden vil nok ikke blive godt. Du vil aldrig kunne lime endetræ sammen med nogen styrke bibeholdt og vil få et svagt punkt. Bedre i så fald at sprække træet helt og lime hele stykket. Eller gøre som @Stefan1972 skrev og udvide den, trykke trælim ind så godt det går, og sætte den i pres.

• Synes
ph659266
  • Laddar…
Ja, præcis som beskrevet ovenfor. Enten bryde det revnede stykke af og derefter lime det tilbage, eller forsøge at udvide revnen så meget man tør (kan derefter blive alternativ et) og forsøge at få lim ind i så stor del af revnen som muligt og sætte under pres. Efter limning sikre med skrue fra den tynde del ind i den tykkere del.

• Synes
ph659266
  • Laddar…
Hvordan skal den sidde? Hvis det er muligt at sætte en ekstra regel bagved, kan du udover at lime også skrue den fast i den bagvedliggende regel. Ellers måske det er muligt at få plads til et stykke plyfa bagved?

• Synes
RoAd og 1 anden
  • Laddar…
M marka sagde:
Hvordan skal den sidde? Er det muligt at sætte en ekstra regel bagved, så du udover at lime også kan skrue den fast i den bagvedliggende regel. Ellers måske det er muligt at få plads til et stykke krydsfiner bagved?
Det er bjælken, der skal sidde ovenover porten. Helt klart en god idé, som jeg skal have i tankerne, når arbejdet skal gøres!

R
R roli sagde:
Ja, præcis som nævnt ovenfor. Enten bryde det revnede stykke løs og derefter lime det tilbage eller forsøge at udvide revnen så meget, man tør (kan så blive mulighed ét) og forsøge at få lim ind i så stor en del af revnen som muligt og sætte i pres. Efter limning sikre med skruer fra den tynde del ind i den tykkere del.
Jeg mener, at det er helt unødvendigt at skrue og måske endda dårligere holdbarhedsmæssigt. Hvis man limer en revne i træet, vil samlingen blive mindst lige så stærk som træet var fra begyndelsen (stærkere egentlig for træet er trods alt revnet).

Skruer kan være nyttige, når man ikke kan sætte stykkerne under pres på anden måde. Når man bygger højttalerkasser, er det almindeligt at skrue, mens limen tørrer, for derefter at fjerne skruen, så de ikke bevæger sig og ødelægger overfladefinishen, efter man har spartlet hullerne.

• Synes
ph659266
  • Laddar…
R RoAd sagde:
Skruva den anser jag være helt unødvendigt og måske endda dårligere styrkemæssigt. Limmer man i en sprække i træet, vil samlingen blive mindst lige så stærk, som træet var fra starten (stærkere egentlig, for træet har trods alt sprækket).

Skruer kan være nyttige i situationer, hvor man ikke kan sætte stykkerne i spænd på anden måde. Når man bygger højttalerkasser, er det almindeligt at skrue, mens limen tørrer, for derefter at fjerne skruen, så de ikke bevæger sig og ødelægger overfladefinishen efter man har spartlet hullerne.
Tak, tvinger er altså at anbefale, som også Stefan1972 nævnte?

R
P ph659266 sagde:
Tak, Tvingar er altså at anbefale som også Stefan1972 nævnte?
Ja, du skal få alt i ordentlig pres, hvis det skal blive godt. Anbefalet er at bruge et par regler (eller lignende) på siderne for at sprede trykket fra tvingerne over en større flade, specielt der den sprukne del er tynd.

• Synes
ph659266
  • Laddar…
Udvid, i med trælim, sæt tvinger og så forborer du og trækker 2-3 skrue så går den aldrig i stykker der igen.

• Synes
ph659266 og 1 anden
  • Laddar…
R
J Johan456 sagde:
Udvid, i med trælim, sæt tvinger og så forvirrer du og trækker 2-3 skrue så vil den aldrig gå i stykker der igen.
Gætter at du mener forbore. Jeg påstår fortsat at det er unødvendigt at skrue, og hvis man endda skal forbore så vil det svække reglen. Nok til at jeg tror det holder i.a.f. men jeg ville ikke have gjort det. Limet er stærkt nok.

• Synes
ph659266
  • Laddar…
Ja jeg ændrede. Limmet holder sikkert, men sådan ville jeg have gjort.

• Synes
ph659266
  • Laddar…
Rickard.
R RoAd sagde:
Gætter på, at du mener forbore. Jeg hævder stadig, at det er unødvendigt at skrue, og hvis man endda skal forbore, vil det svække reglen. Nok fordi jeg tror, at det holder alligevel, men jeg ville ikke have gjort det. Limet er stærkt nok.
Eventuel forborring og skrue svækker ikke...

Limet er sikkert stærkt nok, men skruelimning er egentlig altid stærkere, da du simpelthen får begge fordelene uden nogen nye ulemper, forudsat at det gøres rigtigt.

• Synes
ph659266
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.