Jeg skal snart bygge et Attefallshus på cirka 22 kvadratmeter. Det skal stå på 12 stykkker plinter (30 cm diameter), som allerede er støbt og klar. Dog synes jeg ikke, at placeringen af plinterne blev helt god, og jeg undrer mig nu, om det er okay at bygge videre, eller om plinterne skal laves om?
Grundbjælken på plinterne er af limtræ 115x225 mm og gulvreglarne er 45x195 mm. Det der bekymrer mig er, at husets vægge ikke vil komme til at stå ovenover limtræs bjælken og især ikke ovenover plinten.
Jeg lavede en lille skitse i Sketchup for at forklare, hvad jeg mener. Ifølge mine beregninger vil væggen på den korte side komme til at ligge cirka 30-40 cm uden for plinten og den lange side 40-50 cm uden for plinten.
Jeg skal inden længe bygge et Attefallshus på cirka 22 kvadratmeter. Det skal stå på 12 styks plinter (30 cm i diameter), som allerede er støbt og klar. Dog synes jeg ikke, placeringen af plinterne blev helt optimal, og jeg undrer mig nu, om det er okay at bygge videre, eller om plinterne skal laves om?
Grundbjælken på plinterne er af limträ 115x225 mm, og gulvreglarna er 45x195 mm. Det, der bekymrer mig, er, at husets vægge ikke vil komme til at ligge over limträbalken og især ikke over plinten.
Jeg lavede en lille skitse i Sketchup for at forklare, hvad jeg mener. Ifølge mine beregninger vil væggen på kortsiden havne cirka 30-40 cm udenfor plinten, og langsiden 40-50 cm udenfor plinten.
[billede][billede][billede]
¨Det der burde vel ikke være nogle problemer for en attefallare?
Man behøver ikke have plinterne helt ude i kanten, hvis bjælkelaget er bærende i sig selv, og 40 cm udstik føles ikke som særlig meget, hvis alt i øvrigt er vel dimensioneret.
Det er f.ø. langsiderne, der tager mest last, hvis det er et almindeligt sadeltag, da taglast og snelast går ned gennem tagstolerne på langsiden-væggene. Og da vil denne last jo havne på limträbalkene (med lidt udstik der også, ser det ud som), og så ned i plinterne. Og disse limträbalkar bør have den rette dimension.
¨Det der burde vel ikke være noget problem for en attefallare?
Man behøver ikke have plintarna helt ude i kanten, hvis bjælkelaget er bærende i sig selv, og 40 cm udhæng føles ikke som meget, hvis alt andet er vel dimensioneret.
Det er f.ø. langsiderne, der tager mest last, hvis det er et almindeligt sadeltag, da taglast og snelast går ned gennem tagspærene på langside-væggene. Og så kommer denne last ned på limtræsbjælkerne (med lidt udhæng der med ser det ud som), og derefter ned i plintarna. Og disse limtræsbjælker bør have den rette dimension.
Tak for svaret! Skønt at høre. Tagkonstruktionen vil være pulpet, sådan her: