Hej!

Kan man fastgøre EPS/XPS på en limtræsbjælke og så pudse på det?

Se billederne nedenfor. Jeg har en carport, hvor hovedbygningen består af gasbeton og selve carporten af træ. Nu vil jeg have, at gesimsen (udsmykningen/trin ved taget) skal fortsætte på limtræsbjælken og frem i spidsen. Kan jeg konstruere gesimsen af EPS eller XPS, skrue det fast på limtræsbjælken og så pudse på det?

Sådan ser det ud i dag
En carport med trætag og en del af hus med hvid facade; en bil og trailer holder parkeret under carporten, omgivet af grønne træer.

Sådan skal vi forsøge at få det til at se ud
Tredimensionel model af en carport med markeret gesims langs taget, fremhævet med en rød pil og tekst.

Nærbillede af problemet
Illustration af gesims konstruktion med EPS/XPS på limtræsbjælke, fremhævet med en rød pil og tekst: 'Gesims av EPS/XPS med puts på?'

Det skal se ud cirka som på huset
Hvidt hus med sort tag og dekorative gesimser ved taget. To vinduer på facaden. Græs og skov i baggrunden.

• Synes
Jevgen
  • Laddar…
R rsa sagde:
Hej!

Kan man fastgøre EPS/XPS på en limtræsbjælke og så pudse på det?

Se billederne nedenfor. Jeg har en carport, hvor hovedbygningen består af letbeton og selve carporten af træ. Nu vil jeg have, at gesimsen (udsmykningen/trappetrinene oppe ved taget) skal fortsætte på limtræsbjælken og frem til mønet. Kan jeg konstruere gesimsen af EPS eller XPS, skrue det fast på limtræsbjælken og så pudse på det?

Sådan ser det ud i dag
[billede]

Sådan skal vi forsøge at få det til at se ud
[billede]

Nærbillede af problemet
[billede]

Det skal se ud omtrent som på huset
[billede]

Har du flere billeder af husets gesims? Hvor har du købt cellplasten?

A Annaonym sagde:
Har du fler billeder af husets gesims? Hvor har du købt cellplasten?
Hvad mener du? Jeg har ikke købt nogen cellplast endnu. Mit indlæg er et spørgsmål om det er muligt at gøre som jeg beskriver.

R rsa sagde:
Hvad mener du? Jeg har ikke købt nogen cellplast endnu. Mit indlæg er et spørgsmål om det er muligt at gøre som jeg beskriver.
Jeg misforstod dig og troede gesimsen på bilen med dit boningshus var i cellplast, men forstår nu at den er muret.

• Synes
rsa
  • Laddar…
Jeg prøver igen :)

Kan man pudse på EPS (frigolit)? En idé er stadig at lime/skruve EPS på limtræsbjælken og så pudse med tyndpuds 10mm.

Vil det fungere?

Nu har jeg prøvelimet lidt EPS S80. Det ser ud til at holde. Spørgsmålet er, om det går at lime "formen" på limtræsbjælken, så det holder, når man smider lidt puds på også.
Stabler af EPS S80 skumblokke på et trægulv, anvendt til byggeløsninger.

Senest redigeret:
  • Synes
Näsberget123
  • Laddar…
D
Hej! Har lidt samme overvejelser som dig. Lykkedes det dig at bygge gesims og pudse dem på plads, eller går du stadig med overvejelserne?

D danpih sagde:
Hallå! Har lite samma fundering som du. Lyckades du bygga gesims och putsa dom på plats eller går du fortfarande i funderingarna?
Hej!

Japp har bygget gesimsen af EPS, fæstnede dem i limtræsbjælken med lim og skruer samt pudset på dem 🙂

Satte samlingerne overlappende for at forsøge at forhindre revnedannelse. Dog kom der et ordentligt uvejr med stormkast. Når det blæser så hårdt, bevæger carporten sig lidt (mm) og det resulterede i nogle revner i pudset. Det løser vi med lidt fugemasse, når vi skal male alting 🙂

Jeg tror også, at XPS er et bedre valg. EPS er lidt for "blødt" og skrøbeligt. Der er dog en vis prisforskel.

Carport bygget af EPS med gesimser og et tag med sort tagrende. Biler står parkeret foran, omgivet af træer i baggrunden.

Senest redigeret:
  • Synes
Bendish
  • Laddar…
Hej! Er ved at gøre noget lignende med min ejendom. Hvad var det for en lim, du både limede celleplasten med hinanden men også mod limtræsbjælken? Skal selv fæstne det mod tegl/pudset facade.

Er det fortsat med at revne sådan nogle år efter?
Tak på forhånd!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.