Nu har vi endelig et færdigbygget nybygget hus. Kun ydersiden mangler... I øjeblikket er det mest presserende spørgsmål, hvad vi skal have for trin op til hoveddøren.

Vi har et hvidpudset stenhus i Skåne, hvis det gør nogen forskel. Bya-sten foran huset vil møde asfalt på garageindkørslen. Vi har ikke så meget plads mellem hus og garage (hvor hoveddøren tilfældigvis befinder sig), så det vil ikke blive en stor trappe. Selve døren befinder sig ca. 2 trin oppe, men vores tanke var kun at have et trin, så trinnet ind i huset ligesom bliver det andet trin. Ved ikke om det ser helt tosset ud? Indtil nu har vi haft en lastpalle liggende som trin, og det har fungeret godt højemæssigt. Tænker at vi sparer plads ved ikke at lave to trin.

Først overvejede jeg at få muret trappen også af bya-sten i en mørkere farve. Så foreslog brolæggeren, at han kunne støbe et trin i stedet. Når jeg så har googlet rundt, er jeg i stedet blevet lidt fanget af granittrin. For mig føles støbt trappe usikkert - stor risiko for revner og frostskader? Det føles som om den risiko er meget mindre med granit, men det er måske bare mig, der ikke har styr på det?

Hvilket materiale ville I anbefale til vores entrétrin?

At have det sidste skridt ind gennem døren er sjældent den bedste løsning.

Har du et billede af, hvordan det ser ud, så er det måske nemmere at foreslå noget godt?

• Synes
Joak
  • Laddar…
Åsa Lund
Jeg har lavet en stabeltrappe af tumlede blokke af typen bayersk sten. Absolut øverste trin på samme niveau som indendørs. Gør trappen lav, men bred, hvis der er begrænset plads i dybden foran døren. Godt at kunne stille posen fra butikken ved siden af døren, når man åbner.

Åsa Lund
Gul hoveddør på et rødt hus med to hvide vinduer på siderne, omgivet af blomsterkrukker på en trappe af grå betonsten.

Det var tilsyneladende mig, der havde misforstået stenlæggeren lidt... I og med at vi stenlægger først, vil vi automatisk hæve jorden så meget, at det kun kræver et trin op for at være i niveau med indendørs.

Men hvad tænker I om materialevalg, fra et rent holdbarhedsperspektiv?
(Har desværre ikke noget billede tilgængeligt lige nu, og vi har næste møde med stenfyren i morgen).

Åsa Lund
Vores trappe har ligget stille i otte år indtil videre
Bare stablet

• Synes
Falun023
  • Laddar…
Det bør vel passe med det I stensætter med i øvrigt? Vi satte granitblokke i ramme og "knott" deri. Ordentlig forskel fra lastpallen som vi har haft i to år...

• Synes
Falun023
  • Laddar…
Senest redigeret:
Er det bare et trin op, så er det vel det nemmeste at fortsætte med lignende blokke i trappen som i stensætningen. Ellers er granitbloktrin jo flot, behageligt at gå på (synes jeg), og blandt det mest holdbare der findes: f.eks. http://www.stenbolaget.se/blocksteg-granit-ljus.html
Hvis du lægger granittrin, så husk at lægge den ru, flammede side op (ikke den glatte savede, for den bliver glat om vinteren).

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.