2,163 læst ·
10 svar
2k læst
10 svar
Enkel base (pæl, tap) til cykelskur på klippegrund
Jeg har tænkt mig at bygge et enklere cykelskur på grunden, men jeg kommer ikke i gang, for jeg ved ikke, hvordan jeg skal begynde og har brug for råd.
Grunden er pakket grus, ca. 30 cm og derefter klippegrund. Jeg prøvede først med jordskruer, men det var naturligvis umuligt, så nu ved jeg ikke, hvordan jeg skal gøre. Det føles overkill at bore dybt i klippegrunden for at støbe sokler. På den anden side vil jeg ikke bare lade det stå løst på jorden, opladt på nogle mursten heller med tanke på efterårsvindene. Findes der en enkel løsning for dette beskedne projekt, som I kan anbefale?
/Marcus
Grunden er pakket grus, ca. 30 cm og derefter klippegrund. Jeg prøvede først med jordskruer, men det var naturligvis umuligt, så nu ved jeg ikke, hvordan jeg skal gøre. Det føles overkill at bore dybt i klippegrunden for at støbe sokler. På den anden side vil jeg ikke bare lade det stå løst på jorden, opladt på nogle mursten heller med tanke på efterårsvindene. Findes der en enkel løsning for dette beskedne projekt, som I kan anbefale?
/Marcus
Hvordan ser det ud rundt omkring ellers? Billeder?
Spørgsmålet er vel, hvor kraftige efterårsvinde der bliver der? Det ser jo ud til at være læ på tre sider.
Støbe 5 sokler (går ud fra 4 hjørner + 1 langsiden) mod klippen er ikke så bemærkelsesværdigt.
- Grav væk 30 cm: 15 min
- Dublér ned 2-3 armeringsjern i klippen: 20 min
- På med en 160-200 mm papstøbform, juster niveau: 15 min
- Støb med stolpesko (justerbar): 10 min
Tot 1 time per hul. Går sikkert hurtigere, hvis du laver dem alle på én gang og får op farten!
- Grav væk 30 cm: 15 min
- Dublér ned 2-3 armeringsjern i klippen: 20 min
- På med en 160-200 mm papstøbform, juster niveau: 15 min
Tot 1 time per hul. Går sikkert hurtigere, hvis du laver dem alle på én gang og får op farten!
Ok, det lyder jo ikke så omfattende. Men jeg er fuldstændig nybegynder og forstår ikke, hvordan man med flere. Søger på nettet, men finder ingen god forklaring. Tage til en byggehandel og håbe på sagkyndig hjælp er jo lige så usandsynligt som at vinde i lotto. Desværre er der oftest ingen hjælp overhovedet eller dårlige gæt.Viktor.J sagde:
Støbe 5 stolper (antager 4 hjørner + 1 langside) mod klippen er ikke så bemærkelsesværdigt.
- Grav 30 cm: 15 min
- Med flere armeringsjern i klippen: 20 min
- Sæt en 160-200mm papstøbeform, afvej: 15 min
I alt 1 time per hul. Går sikkert hurtigere, hvis du gør alle på én gang og får tempoet op!
Jeg har gjort det en del og kan beskrive hvordan jeg har gjort det. Kan bidrage med billeder også, hvis det er nødvendigt.F flyglarm sagde:Ok det lyder jo ikke så omfattende. Men jeg er komplet newbie og forstår ikke, hvordan man dubber. Leder på nettet men finder ingen god forklaring. Tage til en byggemarked og håbe på sagkyndig hjælp er jo lige så usandsynligt som at vinde i lotto. Desværre er det oftest ingen hjælp overhovedet eller dårlige gæt.
1: grav ud ned til fjeldet. Hvis du skal have et 200mm rør at støbe i så måske 300mm er nok.
2: Bor f.eks. 16mm hul i fjeldet ca 10-15 cm dybt. Her behøver du en borehammer, kan lejes f.eks.
3: Køb kemankre hos Biltema
4: følg instruktionerne for kemankrene. generelt er det at blæse ud og børste ud hullet et par gange, tryk ud kemankre indtil det er blandet (3-5 pump normalt). tryk ned kemankre i hullet, tryk i 10 mm armeringsjern som du roterer langsomt.
5: lad det være i en times tid (kemankrene hærder hurtigt)
Nu har du dubbet armeringsjernet i fjeldet. Kemankrene kan byttes ud mod ekspanderbeton fin også, det er lidt billigere men da behøver du større huller som tager længere tid at hærde. Men har du f.eks. kun adgang til 20mm bor så kan du tage 8mm armeringsjern og ekspanderbeton. Princippet er det samme dvs. bor, rengør med børste og trykluft i omgange, fyld på, sæt i jern, lad hærde.

Gud hvor venligt af dig!Viktor.J sagde:
Jeg har gjort det en del og kan beskrive, hvordan jeg har gjort. Kan bidrage med billeder, hvis det er nødvendigt.
1: grav ud ned til klippen. Hvis du skal have et 200mm rør at støbe i, så er 300mm måske nok.
2: Bor f.eks. 16mm huller i klippen ca. 10-15 cm dybt. Her har du brug for en borehammer, som kan lejes f.eks.
3: Køb kemisk anker på biltema
4: følg instruktionerne for kemisk ankeren. generelt er det at blæse ud og børste ud hullet et par gange, trykke ud kemisk anker, indtil det har blandet sig (3-5 pump normalt). tryk kemisk anker ned i hullet, tryk i 10 mm armeringsjern, som du roterer langsomt.
5: lad det være i en times tid (kemisk ankeren hærder hurtigt)
Nu har du dubbet armeringsjernet i klippen. Kemisk ankeren kan byttes ud med ekspanderbeton fin også, det er lidt billigere, men så har du brug for større huller, som tager længere tid at hærde. Men har du f.eks. kun adgang til 20mm bor, så kan du tage 8mm armeringsjern og ekspanderbeton. Princippet er det samme dvs, bor, rengør med børste og trykluft i omgange, fyld op, sæt i jern, lad det hærde.
[billede]
[billede]
[billede]
[billede]
Og når jeg har sat armeringsjern i. Er det så, jeg støber i stolpesko?
Gud hvor venligt af dig!Viktor.J sagde:
Jeg har gjort det en del og kan beskrive, hvordan jeg har gjort. Kan bidrage med billeder, hvis det er nødvendigt.
1: grav ud ned til klippen. Hvis du skal have et 200mm rør at støbe i, så er 300mm måske nok.
2: Bor f.eks. 16mm huller i klippen ca. 10-15 cm dybt. Her har du brug for en borehammer, som kan lejes f.eks.
3: Køb kemisk anker på biltema
4: følg instruktionerne for kemisk ankeren. generelt er det at blæse ud og børste ud hullet et par gange, trykke ud kemisk anker, indtil det har blandet sig (3-5 pump normalt). tryk kemisk anker ned i hullet, tryk i 10 mm armeringsjern, som du roterer langsomt.
5: lad det være i en times tid (kemisk ankeren hærder hurtigt)
Nu har du dubbet armeringsjernet i klippen. Kemisk ankeren kan byttes ud med ekspanderbeton fin også, det er lidt billigere, men så har du brug for større huller, som tager længere tid at hærde. Men har du f.eks. kun adgang til 20mm bor, så kan du tage 8mm armeringsjern og ekspanderbeton. Princippet er det samme dvs, bor, rengør med børste og trykluft i omgange, fyld op, sæt i jern, lad det hærde.
[billede]
[billede]
[billede]
[billede]
Men støber jeg stolpeskoen i stedet for armeringsjernet, eller støber jeg armeringsjernet med den der støbeform i papir, så jeg får en stolpesko ovenpå?
Til et enklere skur er det godt nok at bore huller i klippen og slå armeringsjernene eller stolpeskoen ned, at blye fast, støbe fast, eller skaffe kemanker er overkurs.F flyglarm sagde:
Du stiller paprøret over så du støber i ind armeringsjernene i røret. Når du støber sætter fast stolpeskoene så de støbes fast.F flyglarm sagde:
Klik her for at svare