Nu ved jeg ikke om forumet tåler denne koncentration, men jeg tester... Ingen asbestpanik, bare interesseret i lidt historiske fakta.
I rummet udenfor fyrrummet er der et lille rum, som sandsynligvis har fungeret som en slags brændselslager. Der sidder et hvidt stykke stof i loftet (træloft), som jeg spekulerer på, hvad det er lavet af, og hvad formålet med det er.
Det er ca. 2-3 mm tykt og ser ud som på billederne. Jeg antager, at det er en form for brand-/gnistbeskyttelse? Elkablet, der sidder der, blev installeret senest ved renoveringen i 1955. I forbindelse med det skrottede man kedlen og installerede elvarme, så jeg antager, at stoffet blev sat op tidligere - Sandsynligvis ved den tidligere større renovering efteråret 1939, da man byggede om til vandbåren varme.

• En hvid stofdug er fastgjort til et træloft, muligvis som brandsikring, med en sort elektrisk ledning ovenfor.
  • En nærbillede af en hvid stofdug fastgjort til et trætak, muligvis brugt som brandbeskyttelse, med ujævne kanter og synlige træfiber.
tommib
Det der kan nok være asbest ja. Det var almindeligt med eternitplader og lignende i fyrkældre, og hvis dette rum ligger lige udenfor, kan man have ønsket at beskytte det også. Formålet er, som du har mistænkt, brandsikring.

Send til analyse, så får vi at vide.

• Synes
alm82
  • Laddar…
Ja, høj risiko for asbest, og den ubehageligere type også, eftersom det er fibrose (i modsætning til vindueskarmene som er ufarlige så længe man ikke prøver at bore eller save i dem).

Det der er højst sandsynligt asbest, ja.

Ja ja, den er alligevel på vej ud, men så ved jeg, at jeg skal lægge det i asbestcontaineren i hvert fald.

• Synes
Biggie
  • Laddar…
Uden den rette metode, vil de der skiver støve gevaldigt, når de fjernes. Selvom man ikke ser synlige støvskyer, vil ret store mængder fibre løsne sig og ende i indåndbar luft.. Så fjern dem som bør

Jeg brugte åndedrætsværn med P3-filter. Men den beskytter jo ikke øjnene - Bliver jeg blind nu? :worried:

tommib
Ikke af asbest. Det er ikke farligt på den måde.

Problemet, når man river selv, er, at det er svært at forhindre spredning af fibrene. De bevæger sig rundt i hele huset, og det tager et stykke tid, før de "lander", så man kan være nødt til at tørre i flere dage for at slippe af med dem. En almindelig støvsuger uden HEPA-filter blæser bare rundt med fibrene, og selv vådtørring er suboptimalt, da vand uden tilsætningsstoffer har svært ved at væde asbestfibre.

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
useless useless sagde:
Jeg brugte åndedrætsværn med P3-filter. Men den beskytter jo ikke øjnene - Bliver jeg blind nu? :worried:
Håber for alt i verden, at dette ikke var et seriøst spørgsmål.
Jeg bliver nærmest skræmt over menneskers manglende evne til selvstændig tænkning. Især omkring den nuværende hysteri om asbest.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.