jeg har denne dyckert som jeg bruger til lister derhjemme den er elforzinket - betyder det, at jeg kan bruge den til at fastgøre foring udendørs rundt om døren - eller vil de ruste?

findes der i så fald dyckert til dyckertpistol til udendørs brug?

Elforzinket ruster i udendørs miljø! Kun galvaniseret eller rustfrit udendørs!

• Synes
Peter Jensen2
  • Laddar…
Aluminium virker også udendørs.

Er ikke galvad og forzinket det samme?

ok

har ikke set galvaniseret dyckert til trykluftværktøjet - må vel sømme dyckert eller lime i stedet

storkarp sagde:
Är ikke galvad og forzinket det samme?
Nja. Galvad hedder også varmforzinket. Elforzinkede ting tåler ikke udendørs miljø for 5 øre.

Løfter tråden.
Oplever selv at det er lidt forvirrende med "galvaniseret", "elforsinket" og "varmforzinket"

Galvanisering = " elektrokemisk forzinkningsprocess " (https://sv.wikipedia.org/wiki/Galvanisering)
Så at kalde varmforzinket for galvaniseret er jo egentlig lidt tvetydigt.

Som jeg har forstået det, har elforzinkning ikke den samme modstandskraft mod korrosion som varmforzinket.

Galvat/Varmgalvat = varmforzinket

Jeg tror desuden, at elforzinket søm ikke må bruges ifølge AMA, fordi trækmodstanden i træ er dårligere end endda blankt søm. Da jeg byggede mit hus i 2004/2005, sagde min KA, at han ville sømme mig op i tommelfingrene, hvis jeg brugte andet end varmforzinket søm.

Galvat betyder galvaniseret som definitionsmæssigt betyder elforzinket. Varmforzinket indebærer, at man dypper i flydende zink, det er en helt anden proces. Varmgalvat findes der ingen proces, der hedder.

Altså:

Galvat = elforzinket, bruges kun indendørs
Varmforzinket bruges udendørs
Varmgalvat findes ikke

Men misforståelserne vedrørende dette er jo legio.

• Synes
injonil
  • Laddar…
f91jsw sagde:
...
Varmgalvaniseret findes ikke som et begreb

Men misforståelserne vedrørende dette er jo legio.
Det er det helt sikkert. Ikke engang rørlæggere, smede og for den sags skyld galvaniseringsindustrien forstår det bedre og kalder alt varmgalvaniseret. Der er en række industrier, der officielt kalder varmforzinkning for "varmgalvaniseret". Det er sikkert en tidlig anglificering "in action". "Galvanize" betyder forzinkning. "Electrogalvanize" galvanisering :D

Varmgalvaniseret = varmforzinkning i daglig tale.

Vækker en gammel tråd til live. Findes der virkelig ikke dykkere til udendørs brug til dykkerpistoler? Har googlet en del men finder kun elektrogalvaniserede.

Hvilken størrelse skal du have? Der findes jo rustfri dyckert.

Stefan N Stefan N sagde:
Hvilken størrelse skal du have? Der findes jo rustfri dykkere.
Jeg tænkte mig en længde på ca. 30-40 mm. Hvor finder man rustfri dykkere? Jeg synes, jeg har søgt, men finder kun sådanne, man slår i med hånden med en hammer.

Redigering: Ok, "rustfri" var nøgleordet. Jeg har søgt på dykkere til udendørs brug og varmforzinkede. Da jeg søgte på rustfri fandt jeg. Tak for svar :).

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.