40,766 læst ·
13 svar
41k læst
13 svar
Elforzinket dyksøm ruster det udendørs?
Løfter tråden.
Oplever selv at det er lidt forvirrende med "galvaniseret", "elforsinket" og "varmforzinket"
Galvanisering = " elektrokemisk forzinkningsprocess " (https://sv.wikipedia.org/wiki/Galvanisering)
Så at kalde varmforzinket for galvaniseret er jo egentlig lidt tvetydigt.
Som jeg har forstået det, har elforzinkning ikke den samme modstandskraft mod korrosion som varmforzinket.
Oplever selv at det er lidt forvirrende med "galvaniseret", "elforsinket" og "varmforzinket"
Galvanisering = " elektrokemisk forzinkningsprocess " (https://sv.wikipedia.org/wiki/Galvanisering)
Så at kalde varmforzinket for galvaniseret er jo egentlig lidt tvetydigt.
Som jeg har forstået det, har elforzinkning ikke den samme modstandskraft mod korrosion som varmforzinket.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 213 indlæg
Galvat/Varmgalvat = varmforzinket
Jeg tror desuden, at elforzinket søm ikke må bruges ifølge AMA, fordi trækmodstanden i træ er dårligere end endda blankt søm. Da jeg byggede mit hus i 2004/2005, sagde min KA, at han ville sømme mig op i tommelfingrene, hvis jeg brugte andet end varmforzinket søm.
Jeg tror desuden, at elforzinket søm ikke må bruges ifølge AMA, fordi trækmodstanden i træ er dårligere end endda blankt søm. Da jeg byggede mit hus i 2004/2005, sagde min KA, at han ville sømme mig op i tommelfingrene, hvis jeg brugte andet end varmforzinket søm.
Galvat betyder galvaniseret som definitionsmæssigt betyder elforzinket. Varmforzinket indebærer, at man dypper i flydende zink, det er en helt anden proces. Varmgalvat findes der ingen proces, der hedder.
Altså:
Galvat = elforzinket, bruges kun indendørs
Varmforzinket bruges udendørs
Varmgalvat findes ikke
Men misforståelserne vedrørende dette er jo legio.
Altså:
Galvat = elforzinket, bruges kun indendørs
Varmforzinket bruges udendørs
Varmgalvat findes ikke
Men misforståelserne vedrørende dette er jo legio.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 213 indlæg
Det er det helt sikkert. Ikke engang rørlæggere, smede og for den sags skyld galvaniseringsindustrien forstår det bedre og kalder alt varmgalvaniseret. Der er en række industrier, der officielt kalder varmforzinkning for "varmgalvaniseret". Det er sikkert en tidlig anglificering "in action". "Galvanize" betyder forzinkning. "Electrogalvanize" galvaniseringf91jsw sagde:
Varmgalvaniseret = varmforzinkning i daglig tale.
Jeg tænkte mig en længde på ca. 30-40 mm. Hvor finder man rustfri dykkere? Jeg synes, jeg har søgt, men finder kun sådanne, man slår i med hånden med en hammer.Stefan N sagde:
Redigering: Ok, "rustfri" var nøgleordet. Jeg har søgt på dykkere til udendørs brug og varmforzinkede. Da jeg søgte på rustfri fandt jeg. Tak for svar
Klik her for at svare