11,092 læst ·
14 svar
11k læst
14 svar
Elforzinket dykker biltema sømpistol i havestue inderside?
jeg tænkte at bruge min dyckertpistol til at sømme vægpanel på indersiden af mit glaserede udestue fast.
biltemas dyckert er elforzinket.
vil det fungere eller vil dyckerten ruste og kunne ses på panelet?
biltemas dyckert er elforzinket.
vil det fungere eller vil dyckerten ruste og kunne ses på panelet?
Varmforzinkede dyckert findes ikke, da man ikke sætter dyckert udendørs. Der findes rustfri dyckert at købe/bestille hos byggehandlen, de anvendes fx når man sætter glasningslister på vinduer.
det er mærkeligt, at der findes udendørs dyckert til manuel brug, dvs. hammer
men ikke dyckert til udendørs (varmgalvaniseret) til dyckertpistol.
Det føles ikke rigtigt at bruge søm til den 15 mm glatte panel, jeg sætter på indersiden af det uopvarmede udestue - flottere med dyckert - men det tager meget tid at hamre i forhold til dyckertpistol.
en anden sag, når man sætter yderpanel på 22 mm på huset
"værktøjsguruen
hvorfor skal man egentlig ikke bruge dyckert udendørs?
er det fordi fugtbevægelser kan få brædderne til at løsne?
dyckerten jeg sætter, sidder skrå ind i fer og not, så jeg håber, de vil sidde godt fast alligevel.
men ikke dyckert til udendørs (varmgalvaniseret) til dyckertpistol.
Det føles ikke rigtigt at bruge søm til den 15 mm glatte panel, jeg sætter på indersiden af det uopvarmede udestue - flottere med dyckert - men det tager meget tid at hamre i forhold til dyckertpistol.
en anden sag, når man sætter yderpanel på 22 mm på huset
"værktøjsguruen
Varmgalvaniseret dryckert findes ikke, fordi man ikke bruger dyckert udendørs.
"hvorfor skal man egentlig ikke bruge dyckert udendørs?
er det fordi fugtbevægelser kan få brædderne til at løsne?
dyckerten jeg sætter, sidder skrå ind i fer og not, så jeg håber, de vil sidde godt fast alligevel.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 indlæg
Der findes rustfri dykkert til pistol hos Harald Nyborg
Jo vist kan man sætte dyckert udendørs. Men det er lidt grovere dyckert, ikke 1,2/1,6mm dyckert som er almindeligt i dyckertpistoler.
sætter dyckert oppe og nede på panelet - det dækkes af lister men i midten dækkes ikke af lister - overvejer at duppe med maling, hvis det ser bedre ud da - skal teste der, hvor lister skal dække for at se, hvordan det bliver.
men det tager tid med hammer og dor sammenlignet med dyckertpistol
er bekymret for, at rusten løber langs brættet, så det bliver grimt - men måske bliver det ikke sådan...
måske skulle prøve med dyckertpistolen alligevel hm. men måske som værktøjsguruen påpeger, så kræves der grovere dyckert udendørs for at håndtere bevægelserne i træt gætter jeg på.
men det tager tid med hammer og dor sammenlignet med dyckertpistol
er bekymret for, at rusten løber langs brættet, så det bliver grimt - men måske bliver det ikke sådan...
måske skulle prøve med dyckertpistolen alligevel hm. men måske som værktøjsguruen påpeger, så kræves der grovere dyckert udendørs for at håndtere bevægelserne i træt gætter jeg på.
Hvordan gik det til sidst sådan her 9 år senere? Står overfor samme dilemma…
Vildt, ser godt ud! Tak for svar og billeder!
Endnu et spørgsmål 11 år senere. Hvad valgte du for dyckert til sidst? Elektrogalvaniseret 1,6mm *50 eller? Skal sømme tag på en åben udendørs terrasse (har fjernet indglasningen.)
Klik her for at svare