jeg tænkte at bruge min dyckertpistol til at sømme vægpanel på indersiden af mit glaserede udestue fast.

biltemas dyckert er elforzinket.

vil det fungere eller vil dyckerten ruste og kunne ses på panelet?

Ja , hvis du ikke har varme der om vinteren, så vil sømmet med tiden ruste.

Eti..

ok nej ingen varme

må se om der findes varmforzinket dyckert til pistolen

typ
Tdyckert
18Ga 1,25x100

finder ingen varmforzinket dykkert på JUL Clasohlson - skal tjekke hos Beijer og Bygma på mandag

er der nogen, der har købt varmforzinket dykkert
type
Tdykkert
18Ga 1,25x100

Varmforzinkede dyckert findes ikke, da man ikke sætter dyckert udendørs. Der findes rustfri dyckert at købe/bestille hos byggehandlen, de anvendes fx når man sætter glasningslister på vinduer.

nej det lader til at være svært at finde

det må blive hammer og udendørs dyckert i stedet.

det er mærkeligt, at der findes udendørs dyckert til manuel brug, dvs. hammer

men ikke dyckert til udendørs (varmgalvaniseret) til dyckertpistol.

Det føles ikke rigtigt at bruge søm til den 15 mm glatte panel, jeg sætter på indersiden af det uopvarmede udestue - flottere med dyckert - men det tager meget tid at hamre i forhold til dyckertpistol.
en anden sag, når man sætter yderpanel på 22 mm på huset

"værktøjsguruen
Varmgalvaniseret dryckert findes ikke, fordi man ikke bruger dyckert udendørs.​
"

hvorfor skal man egentlig ikke bruge dyckert udendørs?

er det fordi fugtbevægelser kan få brædderne til at løsne?

dyckerten jeg sætter, sidder skrå ind i fer og not, så jeg håber, de vil sidde godt fast alligevel.

Der findes rustfri dykkert til pistol hos Harald Nyborg

Du sætter vel dyckerten skjult så eventuel rust jo ikke vil genere? ;-)

• Synes
M1ks0n
  • Laddar…
Jo vist kan man sætte dyckert udendørs. Men det er lidt grovere dyckert, ikke 1,2/1,6mm dyckert som er almindeligt i dyckertpistoler.

sætter dyckert oppe og nede på panelet - det dækkes af lister men i midten dækkes ikke af lister - overvejer at duppe med maling, hvis det ser bedre ud da - skal teste der, hvor lister skal dække for at se, hvordan det bliver.

men det tager tid med hammer og dor sammenlignet med dyckertpistol

er bekymret for, at rusten løber langs brættet, så det bliver grimt - men måske bliver det ikke sådan...

måske skulle prøve med dyckertpistolen alligevel hm. men måske som værktøjsguruen påpeger, så kræves der grovere dyckert udendørs for at håndtere bevægelserne i træt gætter jeg på.

Hvordan gik det til sidst sådan her 9 år senere? Står overfor samme dilemma…

Vægpanel og træloft i et uterum uden synlige spor af rust eller fugt, med ventilationsåbninger for forbedret luftcirkulation. Hvid, træpanellinje i et rum, uden tegn på rust. Ventilationsåbning med myggenet ses ikke i billedet. Ser godt ud ingen spor af rust eller lignende.

Jeg har lidt åbent for ventilation i overdel 5 mm med myggenet, så det ikke bliver fugtigt i udestuen

Vildt, ser godt ud! Tak for svar og billeder!

Endnu et spørgsmål 11 år senere. Hvad valgte du for dyckert til sidst? Elektrogalvaniseret 1,6mm *50 eller? Skal sømme tag på en åben udendørs terrasse (har fjernet indglasningen.)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.