Bor i et elementhus og har gjort det i lidt over 2 år nu. Har renoveret frem og tilbage og er nu begyndt at nærme mig kælderen. Har så begyndt at overveje et par "bjælker" som sidder i loftet i kælderen på nogle få steder. Det er meget uklart, hvordan disse sidder fast, men de sidder altså i elementerne, som agerer bjælkelag til stueplan. Kan ikke se hverken søm eller noget andet, der holder disse. Desværre mangler jeg også originaltegningen på bjælkelaget for stueplan.
Den første tanke er selvfølgelig, at disse er der for at styrke op på en eller anden måde, men det føles som om, de sidder ret dårligt for at kunne udfylde den funktion. De hviler ikke på nogen væg, men slutter før væggen. De "hænger" altså kun i loftet. Desuden er de sammensat ved at et nyt stykke bare fortsætter, hvor det første slutter.
Er der nogen, der kender den nøjagtige funktion med disse? Kan det være for at mindske svaj eller sådan? Kunne man opnå den funktion på en anden lidt slankere måde? Måske ved at skrue noget plademateriale i hele kælderloftet? Kan de overhovedet fjernes uden at ødelægge elementerne?
Lidt sent, men hvad jeg har forstået, så er disse til for at holde sammen på elementerne/kasserne som bjælkelaget består af. For på den måde at mindske svigt. Sikkert skruet oppefra når kasserne har været frilagte ved gulvskift.
Lidt sent men hvad jeg har forstået, så er disse til for at holde sammen elementerne/kasserne som bjælkelaget består af. For at på den måde mindske svigten. Sikkert skruet ovenfra når kasserne har været frilagt ved gulvskift.
Typ som jeg mistænkte mao.
Så burde jeg kunne fjerne dette og låse elementerne sammen med en række spredning på 28x70 og derefter skrue et loft op på det? Selvfølgelig ville spredningen være svagere, men i betragtning af at det bliver over hele loftet, + plader ovenpå, så burde det være nok føles det som. Eller er jeg ude og cykler?
Dette under forudsætning af at det kan fjernes uden at ødelægge noget selvfølgelig...
Jeg bor selv i et sådan her fantastisk hus, mit har ordentligt ujævnt køkkengulv (men ingen svikt).
Hvis du på nuværende tidspunkt har jævne gulve på planet ovenfor, ville jeg ikke vække den bjørn der sover uden at bygge loftet rundt om disse fantastiske kunstværker (eftersom lofthøjden ikke rækker til at bygge over...)
Jeg bor selv i et sådant fantastisk hus, mit har et ordentligt ujævnt køkkengulv (men ingen svigt).
Hvis du i øjeblikket har jævne gulve på planet ovenfor, ville jeg ikke vække den bjørn, der sover, uden at bygge loftet rundt om disse fantastiske kunstværker (da lofthøjden ikke rækker til at bygge over...)
Ja. Disse huse er charmerende på deres egen måde...
Gulvet oven over den "balken", som er skarvet, har en ret stor bule. Det er ikke helt umuligt, at bulens top er præcis ved skarven, lidt svært at vurdere.
Men uanset hvad. Måske smart som du siger at bygge rundt om dem i stedet (hvis jeg nu overhovedet vil sætte et loft der i kælderen. Måske nøjes med ny maling).
Vis gerne hvordan du mener det ser ud på
oversiden med "kullen"
Vis kan blive svært måske. Men midt på gulvet i soveværelset er der en top. Tilstrækkelig stor til at føles, men tilstrækkelig lille til at jeg tog chancen med et laminatgulv, hvor jeg limede samlingerne for at det skulle holde. Har holdt fint i godt et år nu. Lægger jeg en 120mm pas på og trykker ned på den ene side, så differerer det vel 10-15mm eller så.
Toppen på "kullen" går langs med elementernes samlinger.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.