Hej!

Har et Hultfredshus fra 1962, som er i mellem eller mindre original stand. Taget blev renoveret i 2011, ellers er det meste urørt. Vi mister meget varme opad og fyrer for kragerne, som man siger. På spær er der skruer, råspånt, og tidligere sad der tretex undertag. NU, efterhånden som jeg renoverer, beklæder jeg væggene med OSB og gips og loftet med gips. Huset bliver tættere, og jeg har sat ventilationsvinduer ind. Loftet er i temmelig dårlig stand. Flere steder ligger der kun avispapir, og den isolering, der ligger, er klemt flad, mest i stykker, og dækker dårligt. I visse spærafdelingene ligger intet, men kun en gammel dør.

Jeg tænker selvfølgelig på at efterisolere dette, så vi ikke mister så meget varme og får en bedre lydisolering mod lyd udefra. Spørgsmålet er dog, om jeg skal lægge dampspærre eller ej. Og hvor meget skal man ændre på den eksisterende konstruktion? På halvdelen af huset er der allerede gips på loftet, så en dampspærre må lægges oppefra. Det er ikke aktuelt at fjerne gips og lægge den mellem gips og råspånt, som nogle anbefaler. Men spørgsmålet er også, om man skal have plastik? Mange siger, at man ikke skal begynde at ændre i funktionsdygtige konstruktioner. At det fungerer i dag og ikke er nogen skader, skyldes selvfølgelig, at der ikke bliver nogen kondens. Med mere isolering øges risikoen. Der er i dag ingen tagfodsventilation i form af luftspalte. Man kan se på vinduet på loftet, at der er kondens, og en bygningsinspektør har anbefalet bedre ventilation på loftet. Spørgsmålet er, hvor omfattende man skal gøre det og påvirke konstruktionerne. Planen var at sætte masonitluftspalte ved tagfoden, montere ventilationsriste i gavl ved rygningen, og plastre og isolere loftet. Hvordan tænker I, og er der nogen, der kan dette på deres fem fingre?

Findes der anbefalinger for, hvor meget isolering man skal lægge på?

Mvh
Magnus Lorentz

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.