Jeg skal fastgøre en indre bærelinje 45 x 170 til en terrasse mod en gammel husgrund i hårdbeton. Jeg overvejede at bruge ESSVE pinsskruvsexpander Golden Anchor (varmgalvaniseret) til fastgørelsen. Jeg ville være taknemmelig for tips om passende dimensioner på bolten (er f.eks. M10 x 134 tilstrækkelig?) og passende cc afstand langs bærelinjen (er 400 mm tilstrækkelig?). Der vil ikke være unormalt høje belastninger nærmest huset. De øvrige bærelinjer vil blive placeret på forholdsvis tætte (ca. 1,5 m) sokler.
Hvis man læser specifikationen for varmgalvaniseret M10 (https://www.essve.com/sv/produkter/...er-golden-anchor/golden-anchor-varmforzinkad/) så kan man se, at afhængigt af monteringsdybden kan hver skrue klare 500-800 kg, før den giver sig.
Det burde betyde, at du kan øge c/c-afstanden afhængigt af, hvor stor belastning der vil være på bærelinjen. Du må kigge på, hvordan egenvægten og den planlagte belastning på terrassen vil blive, og så sætte skrue derefter. Jeg gætter på, at der ikke kræves så mange skruer for at holde (afhængigt af betonkvaliteten...) uden at bærelinjen bliver udformningsbestemmende.
Selv satte jeg min bærelinje for terrassen i hulsten med 8mm skrue og plug på c/c 600 mm, og det er stift.
Det burde betyde, at du kan øge c/c-afstanden afhængigt af, hvor stor belastning der vil være på bærelinjen. Du må kigge på, hvordan egenvægten og den planlagte belastning på terrassen vil blive, og så sætte skrue derefter. Jeg gætter på, at der ikke kræves så mange skruer for at holde (afhængigt af betonkvaliteten...) uden at bærelinjen bliver udformningsbestemmende.
Selv satte jeg min bærelinje for terrassen i hulsten med 8mm skrue og plug på c/c 600 mm, og det er stift.
Ja, du gætter nok helt rigtigt. Dækkets egenvægt er ubetydelig i sammenhængen (ca. 30 kg pr. meter langs bærelinjen, hvis jeg inkluderer alt træ halvvejs ud til den anden bærelinje). Max belastning på denne overflade (1,0 x 0,65 m tættest ved husmuren) vil næppe overstige 200 kg. Hvis jeg monterer en 45 mm regel med 81 mm boredybde (61 mm effektiv monteringsdybde), så klarer en M10/134 ekspansionsbolt ca. 725 kg tværbelastning (ifølge ESSVE's datablad). Så cc 600 eller endda 1000 mm mellem boltene burde være nok med god margin.
Jeg har også brugt facadeplug (10/140) til et andet byggeri, men da i tegl og ESSVE anbefaler jo ekspansionsbolt eller betonskrue til beton. Den eneste ulempe ved ekspansionsbolten er måske, at den er svær at tage ud, når den først sidder i væggen.
Tak for dit svar.
Jeg har også brugt facadeplug (10/140) til et andet byggeri, men da i tegl og ESSVE anbefaler jo ekspansionsbolt eller betonskrue til beton. Den eneste ulempe ved ekspansionsbolten er måske, at den er svær at tage ud, når den først sidder i væggen.
Tak for dit svar.
Klik her for at svare