Sidder med et lille dilemma, da jeg lige skal købe materialet, før jeg kan fortsætte med mit byggeri. Jeg bygger en lejlighed i en gammel lade/stald med dele fra midten af 1800-tallet i stammerne, men vi taler kun om bjælker som ramme, så at sige, med almindelige brædder udvendigt. Nu bygger jeg indeni dette, og jeg lader den gamle konstruktion blive, da den delvist bygges ind. Oprindeligt tænkte jeg at bruge ekofiber, som kan transportere en vis fugt, samt en diffusionsåben konstruktion med Halotex RS10 som undertag uden luftspalte (under et pladetag) og Halotex D50 som dampspærre indvendigt. Det svære er at få tætnet, hvor bjælkerne nogle steder går ind i skillevæggene fra ydervæggen. De kan jo ikke midlertidigt kappes for at få dampspærren ind imellem...

- Er det nok, hvis man tætner omkring disse så godt som muligt og trækker det hele lidt ind?
- Skal man anvende denne diffusionsåbne konstruktion i dette tilfælde eller ej?
- Er ekofiber den bedste løsning med sine hygrofobiske egenskaber?
- Hvilke dampspærre er mest prisvenlige inkl. alle tilbehør som samletejp osv.?
- Samme spørgsmål som ovenstående, men med undertaget?
- Kører med outdoor-gips yderst i væggene som vindbeskyttelse. Hvordan er det i kombination med dampspærre? Vil jo opnå en modstandsforskel på ca. 5-10 gange mellem dampspærre og vindspærre/undertag....

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.