6,528 læst ·
55 svar
7k læst
55 svar
EI30 vægge
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Kunne du vise TS, at den profilhøvlede væg opfylder EI30, ellers er dette indlæg jo ikke mere oplysende end alle andre. Hvilken type mineraluld mener du, og hvilken densitet bør den have? Er det i dette tilfælde hensigtsmæssigt at anvende mineraluld, da hytten skal stå uopvarmet store dele af året?O olof77C sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis man ser bort fra spørgsmålet om brandteknisk klassificering, det kan kun producenten svare på, da den er helt afhængig af tømmerets profil mm, så er der ingen pointe i at isolere en tømmerhytte, som kun skal opvarmes sporadisk. Komforten bliver ikke højere samtidig med, at man får en vægkonstruktion med dårligere egenskaber til en højere pris. Der er bygget utroligt mange hytter i Sverige med tolvtommers planker i ydervæggene og spændpapir og tapet på indersiden. Så længe man havde ubegrænset adgang til egen brænde, var der ingen, der frøs. Hvis det er nødvendigt med indvendig ekstra isolering for at opnå den ønskede brandtekniske klasse, er der forskellige densitetskrav for forskellige isoleringsmaterialer. Derudover kan man sige, at høj densitet på isoleringen øger konstruktionens varmekapacitet, hvilket er en fordel ud fra et opvarmningssynspunkt. Effekten af det afhænger selvfølgelig af, hvilke andre materialer der indgår i vægkonstruktionen. I bygninger, der kun er sporadisk opvarmede, skal man ikke anvende effektive dampspærrer som f.eks. plastfolie, da der ofte sker det, at fugtvandringen går udefra og ind. Da jeg tilfældigvis ved, at bossespecial er en af de mest bygningsteknisk kompetente personer, der skriver på Byggahus, synes jeg, at visse af indlæggene ovenfor er pinlige. bossespecial er naturligt beskeden, en i denne sammenhæng god egenskab.
1. Skal du ind med en brændeovn, derfor brandklassificeringen?R Rolle85 sagde:Jeg skal bygge en væg klassificeret i henhold til brandklassificering EI30. Dvs. jeg skal bygge en lille hytte på 30m2, som er uisoleret, og som vi skal have som ekstrasommerhus på sommerstedet.
Væggen består af 45mm tykt fyrretræ alene, kan man sætte almindelig gips på indersiden af væggen direkte mod fyrretræet eller skal man have noget imellem for at det ikke skal mugne eller lignende?
Mvh
Hvis I ikke har tænkt jer at opvarme hytten lidt om vinteren, ville jeg lade være med at isolere den, pga. at der kan opstå dårlig lugt osv.
Senest redigeret:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
To lag gips kan være godt og mindre godt, afhængig af omstændighederne. Fra brand- og klimasynspunkt (vægt) er det naturligvis godt. Mindre godt fra fugtsynspunkt i en uopvarmet hytte.
Klik her for at svare