Har haft en konstruktør, der har beregnet takkonstruktionen og fundet ud af, at vi skal have en stålbjælke i tagåsen på grund af nedbøjningen (bliver/kan blive store laster), da vi skal have åbent op til kip. Som han har skitseret, vil stålbjælken ligge oppe i tagåsen, og derefter skal tagbjælkerne fastgøres i bjælken. Da jeg sad og tænkte over, hvordan vores nuværende hus er konstrueret, har vi en limtræsbjælke, der er hængende, dvs. den er fastgjort under tagbjælkerne. Ganske vist er dette en meget mindre konstruktion, da det kun handler om 2 brudte tagbjælker. Kan der være nogen idé i at lave stålbjælken hængende, eller bliver det kun dårligere?

Da jeg ikke har arbejdet med stål/træ kombinationen, undrer jeg mig over, hvordan man fastgør træbjælkerne i stålbjælken (der burde findes nogle gode skruer til at fastgøre beslag)?

Om bjælken ligger imellem eller under spærhovedet har nok ikke så stor betydning for styrken, men jeg synes, du skal vælge limtræ også i dit nye hus, da jeg har dårlig erfaring med stål-træ konstruktioner pga. stålets bevægelse ved temperaturforandringer, som giver et hus, der larmer/knager.

Takker for interessant input angående lyden fra stålbjælken, havde faktisk ikke reflekteret over det...
Selvfølgelig ville jeg også hellere have limtræ, men da nedbøjningen blev for stor på grund af belastningerne, tror jeg desværre, at vi må have en stålbjælke med den nuværende konstruktion. Spændet mellem bærepunktet bliver på 7500mm, og konstruktionen vil blive bygget med tungt tag og stå i snøzone 4.5, hvorfor belastningerne bliver relativt store.

Vedhæfter et udkast, som jeg har fået på tagkonstruktionen, måske findes der andre løsninger på problemet?
Kravet er at have åbent op i kippen, men så vil man jo isolere ned et stykke... :rolleyes:

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.