Efter at have fejlet med at bøje 9mm kvartstav, som jeg havde tænkt mig at montere mellem væg og vange (lidt buede) i vores gamle hus, overvejer jeg nu at fuge i stedet. Jeg husker, at vores snedkere talte om en slags fuge, der fungerede til tykkere fuger, sammenlignet med almindelig malerfuge. Jeg kan dog ikke huske, hvad den hed.

Ved visse længder fungerede det godt at sætte en liste, men lige her gik jeg bet, og hver eneste dyknert sprækkede listen. Jeg overvejer også, om det ser dumt ud med en hvid liste mellem væg og vanger nogle steder, mens vægfarven møder vangestykkets farve direkte andre steder. Det er måske noget, man ikke tænker over med tiden, forhåbentlig.

Trappehjørne med malede trin og væg med synlige fuger mellem væg og trappetrin, hvor en kvartstav ikke kunne monteres.
Rund trappeopgang, beige trappe, hvide vægge, vindue med flere planter på vindueskarmen, rød cirkel markerer væg og trappe.

TEC7 er godt, men der kan selvfølgelig findes andre fugetyper. Ellers ville jeg have forboret inden sømning. Man kan også prøve at blødgøre listerne inden.

• Synes
Peter2400 og 1 anden
  • Laddar…
Skulle have valgt en anden liste i stedet for kvartstav

Tec7 var præcis den de snakkede om, tak! @raveper - Ja, liggende smyglist-type havde jo været let at bøje naturligvis, men jeg synes kvartstaven (som jeg vil male ind med 0502Y som det resterende listeværk) fungerer, som overgang, en bredere list havde skjult oversiden af vognstykket for meget IMHO

Du kunne jo prøve at base kvartstokken ellers. Burde jo gå nogenlunde let med en så tynd liste.

Overvejede ellers at save snit på bagsiden, med 5mm mellemrum over 10-15 cm. Måske lettere end at dampe.

• Synes
sixten88
  • Laddar…
Bør fungere at stoppe listen ind i et passende tykt rør med prop i den ene ende og hælde kogende vand i.

Klip kvartsstaven til i passende længde (+lidt skæremargin).
Læg den i blød i nogle timer og sæt den i spænd. Skal den bøjes meget, må du spænde den lidt ad gangen.
Jeg har gjort sådan med succes.

Er du bange for at den skal sprække, kan du forbore med et tyndt bor, inden du sømmer.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.