17,237 læst ·
24 svar
17k læst
24 svar
Drevmelle vinduer og døre, lille eller ubetydelig
He he....ja, er det standardmål på vinduerne er det "case closed". Er de specialbestilte kan man jo gennemgå misforståelsen nærmere, så at sige.sune73 sagde:Det hele må være enkelt at afgøre, hvis fejlen er.
Udsparing i facade for vinduer og døre følger normalt modulmål fx 14x13.
Vinduet er da 15-20mm mindre på alle sider, altså omkring 1360x1260mm.
Er nu rummet mellem vindue og stamme ikke-eksisterende, burde dette være enkelt at afgøre, hvad der er galt.
I min verden er det også enkelt at afgøre. Så jeg forstår ikke, hvorfor en leverandør vil hævde det modsatte.
Som sblixten sagde, så havde man startet med et tomt papir ... Hvad er da et nybyggeri, hvis ikke et tomt papir?
Tak alle for at I tager jer tid til at komme med indlæg.
Som sblixten sagde, så havde man startet med et tomt papir ... Hvad er da et nybyggeri, hvis ikke et tomt papir?
Tak alle for at I tager jer tid til at komme med indlæg.
Jo, hvis en døråbning angiver fx 13x10, bestilles et 13x10 vindue, dvs. at der er taget højde for montagerum. Et standardvindue, ganske enkelt. Men hvis en åbning angiver fx målet 1370x1080, skal man bestille vinduet efter mål og selv tage højde for montagerummet efter eget skøn. Der er ganske enkelt en større risiko for fejl i en sådan situation.Wikingen sagde:
Det har man jo oplevet en del gange på byggepladserne.
Men du laver jo nybyggeri, ikke? Så bruger I vel standardmål på vinduer og døre?
Men hvis de er specialbestilt og ikke har standardmål, så er spørgsmålet, om man i bestillingen har glemt at medtage drevmån? For et specialbestilt vindue på sig 1250mm er jo karmens virkelige mål.
Alle vinduer og døre er målbestilte. Målene er naturligvis angivet på tegning i mm. Åbningsmål på facadetegning angivet med ekstra 15 mm rundt om hvis jeg ikke husker forkert (er på arbejdet nu).
Konstruktionen er desuden at ligne ved en tømmerstamme så at sætte saven i den og åbne op medfører ingen følgevirkninger bortset fra tid selvfølgelig.
Konstruktionen er desuden at ligne ved en tømmerstamme så at sætte saven i den og åbne op medfører ingen følgevirkninger bortset fra tid selvfølgelig.
Ja, så er det jo bare at fikse det. Angiver vinduesproducenten, at der skal være drevmån, så skal det være det. Punktum.
Har du desuden totalentreprise, så er det formelt set endnu nemmere for dig.
Har du desuden totalentreprise, så er det formelt set endnu nemmere for dig.
Ja, det der med specialfremstillede vinduer kan give mavesår. Vi havde store specialfremstillede trekantede gavlvinduer, og jeg tror, at jeg målte og tjekkede opmålingerne mindst fem gange, før jeg gav målene til bygherren, og krævede derefter at få gennemgå hans bestilling til vinduesleverandøren.
Klik her for at svare