Hej!
Vi får i disse dage vinduer og døre monteret i vores nybyggeri. Jeg har opdaget efter 5 monterede vinduer, at drevmånen er ca. 5 mm eller mindre til ikke-eksisterende og påpeget dette.
Montøren (ingen vinduesleverandør men stilasleverandøren) vil hævde, at drevmån er lig med sømsmån for snedkeren og har intet med funktionaliteten vindue vs. væg at gøre. Dreja der, hvor du kan dreja, og fug eller tape, hvor du ikke får lidt drev ind.
Væggen er træ, og vinduet er træ. Væggen er konstrueret så den principielt ikke vil bevæge sig overhovedet, men vinduet (massivt træ) vil jeg hævde, vil kunne/vil bevæge sig en smule.
At så det ene vindue desuden sidder skævt i lige den åbning, hvor der er 0 drevmån = helt op ad væggen, gør jo sagen lidt humoristisk...
Taknemmelig for inputs
Jeg ved ikke rigtig, hvad spørgsmålet er.
Hvis spørgsmålet er, om dette er en fejl, som du kan kræve de udbedrer, så har jeg intet svar.
Hvis spørgsmålet er, hvordan dette bør udbedres, så er jeg enig med stomaleverandøren.
Nja, altså dels behøver vinduet en vis bevægelsesmargin, da træ er et levende mtrl. For det andet behøves der plads til at dreje "fluffy" (rigtig funktion på isoleringen). Karm direkte mod stommen skaber en kuldebro. Ikke godt!
Et eller andet sted stemmer målene ikke. Hvad siger stamme tegningen kontra vinduesmålene?
Jeg ved ikke rigtig, hvad spørgsmålet er.
Hvis spørgsmålet er, om dette er en fejl, som du kan kræve, at de retter, har jeg ikke noget svar.
Hvis spørgsmålet er, hvordan dette bør udbedres, er jeg enig med stommleverantøren.
Ok, så kuldebroer fra karmeskruer og eventuelt klodser ville du ikke tage hensyn til, eller at træet de facto er et levende materiale?
Jeg tænker mig, at fx karmeskruen uden drev let skaber kondens på sig, da der ikke er noget isolerende materiale mellem ude og inde.
Nej, et eller andet sted gik det galt med målene. Sandsynligvis på fabrikken, hvor man har brugt tykkere plyfa end måske grundideen. Alle vindues- og dørmål er krystalklare på oversigten, så ...
Normalt er jo drevmånen, ca. 20mm, dvs. 10 mm på hver side og over/under indregnet i modulmålet. Tjek med vinduesproducenten hvad deres monteringsanvisning siger. Risiko for kondens på karmeskruen lyder dog usandsynligt.
Med, men jeg tror de er gået fra 12 til 21mm for at få mere at skrue i, og det kan forklare, at det bliver stramt. At der skal være en drevmåne på ca. 10-15 mm, føles det som om 9 ud af 10 er enige i, når jeg nu kigger rundt med diverse. Desuden siger monteringsanvisningen fra vinduesproducenten, som i sig følger TMFs anbefalinger, at der skal dreves for at undgå kuldebroer.
Ok, så kuldebroer fra karmeskruer og evt klodser ville du ikke tage hensyn til, eller at træet de facto er et levende materiale?
Jeg tænker, at f.eks. karmeskruen uden isolering let skaber kondens på sig, da der ikke er noget isolerende materiale mellem ude og inde.
På billedet ser jeg kun den ene side, men hvis de har fået vinduet ind, så er der en sprække og dermed en vis bevægelsesmulighed, som formentlig er tilstrækkelig. Hvad angår isolering, er det bedre med stillestående luft end isoleringsstrimler, hvilket du får, hvis du taper/tætner inderside og yderside. Kuldebro bliver der ikke mere end tidligere.
Som jeg skrev tidligere, er mit svar, hvordan jeg ville vælge at udbedre det med den givne situation, du har angivet, og ikke hvordan jeg ville konstruere det med et tomt papir eller om hvorvidt det er korrekt udført.
På billedet ser jeg kun den ene side, men hvis de har fået vinduet ind, så er der en revne og dermed en vis bevægelsesfrihed, som sandsynligvis er tilstrækkelig. Angående isolering er det bedre med stillestående luft end skumgummi, hvilket du får, hvis du taper/fuger indvendigt og udvendigt. Kuldebro bliver der ikke mere end tidligere.
Som jeg skrev tidligere, så er mit svar, hvordan jeg ville have valgt at rette op på det med den givne situation, ikke hvordan jeg ville have konstrueret det med et tomt papir eller om, hvorvidt det er korrekt udført.
Ok, tak for input. Min hensigt er at få dem til at rette det, da vinduesleverandøren anbefaler en spalte og en luftspalte på ca. 15mm i fugen udenfor isoleringen til dræning samt at det skaber problemer for indfatningen i forhold til luftventiler i overkant karm. Ok, en del af princippet også da jeg mener, at rigtigt skal være rigtigt.
Hvis du udgik fra et tomt papir, gætter jeg, at der havde været en spalte.
Tak