E
Hvad er det, der får dig til at vælge at dræne huset? Er det fugt i kælderen, eller er det isoleringen, du vil have?

Mange drænerer huse, som ikke har behov for dræning, fordi det er længe siden, eller fordi dræning aldrig er blevet gjort, og man tror, at alle huse har akut behov for dette.

• Synes
TechChad
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik sagde:
Jeg har aldrig drænet (altså ansat nogen til at dræne mit hus før! Derfor er jeg nødt til at spørge.
Hvordan mener du, når du siger, at huset ikke bekymrer sig om det bliver vådt? Hvis man har gravet 2.5m lige ned i jorden rundt om huset. Som vi skal gøre. Lad os sige, at det regner i 2 dage i løbet af den tid. Det må jo være dårligt for huset, at en masse vand samler sig der.. Er det ikke sådan fugtskader i kælderen fungerer. At en masse vandet har ligget mod fundamentet og trængt ind til sidst.
Eller tænker jeg forkert?
Selvfølgelig er det dårligt, hvis huset står i vand over en lang lang tid, det er jo derfor du drænerer. Men formålet med dræneringen er jo, at huset skal tørre op.
Hvis vi tager dit eksempel med en 2.5 meter dyb grøft rundt om hele huset, og der så står ti centimeter vand i bunden. Vandet, der står i bunden af grøften, er kun marginalt mere end hvad der alligevel havde stået mod fundamentet, men da bundet i jorden. Forskellen, når du har en åben grøft, er at 2.4 meter af fundamentet er åbent mod luften og kan transportere fugten udad. Så alt i alt er der ingen større forskel for huset. Og: Selv hvis der skulle være forskel, så drejer det sig om et par dage. Fugtskader er noget, der opstår over tid.

• Synes
Hammare&Spik
  • Laddar…
E epw sagde:
Hvad er det, der får dig til at vælge at dræne huset? Er det fugt i kælderen, eller er det isoleringen, du ønsker?

Mange drænerer huse, der ikke har behov for drænering, fordi det var længe siden eller aldrig, dræneringen blev lavet, og man tror, at alle huse har akut behov for dette.
Det eneste jeg ved er, at huset ikke er blevet dræneret i 40+ år. Godt nok står huset på sand... ifølge besigtigelsesmanden, hvilket til en vis grad skal være selvdrænerende.
Men jeg vil læse besigtigelsesrapporten igen nu, når du alligevel nævner det. Vender tilbage.

P PatrikJo sagde:
Selvfølgelig er det dårligt, hvis huset står i vand i en lang lang tid, det er jo derfor du drænerer. Men formålet med dræneringen er jo, at huset skal tørre op.
Hvis vi tager dit eksempel med en 2.5 meter dyb udgravning rundt om hele huset, og så står der en decimeter vand i bunden. Vandet, der står i bunden af udgravningen, er kun marginalt mere end, hvad der alligevel ville have stået mod fundamentet, men så bundet i jorden. Forskellen når du har en åben udgravning er, at 2,4 meter af fundamentet er åben mod luften og kan transportere fugten udad. Så alt i alt er der ingen større forskel for huset. Og: Selv hvis der skulle være forskel, så drejer det sig om et par dage. Fugtskader er noget, der opstår over tid.
Tak for feedback. Jeg har nok fået indtryk af, at det er dårligt med lidt regn et par dage. Men har ikke haft viden om, at bunden af udgravningen sandsynligvis står i vand hele tiden?

T
Det eneste jeg ved er, at huset ikke er blevet dræneret i 40+ år.. Ganske vist står huset på sand.. ifølge bygningsinspektøren, hvilket til en vis grad skal være selvrdrænende. Men jeg skal læse inspektionsrapporten en gang til, nu når du alligevel nævner det. Vender tilbage
Det eneste jeg ved er, at huset ikke er blevet dræneret i 40+ år.. Ganske vist står huset på sand.. ifølge bygningsinspektøren, hvilket til en vis grad skal være selvrdrænende. Men jeg skal læse inspektionsrapporten en gang til, nu når du alligevel nævner det. Vender tilbage
Jeg er enig med epw. Man skal ikke bruge en masse penge på noget, som måske ikke behøver at blive gjort. Du behøver måske aldrig gøre det?

Så ville jeg heller aldrig stole på en inspektionsrapport, der plejer altid at være en eller anden "indikation" på, at der er fugt i kælderen...

T TechChad sagde:
Jeg er enig med epw. Man skal ikke bruge en masse penge på noget, der måske ikke behøver at blive gjort. Du behøver måske aldrig at gøre det?

Desuden ville jeg nok aldrig stole på en inspektionsrapport, der plejer altid at være en "indikation" på, at der er fugt i kælderen...
Hvordan skal jeg ”finde ud af” OM jeg har brug for at dræne? Det kan måske kun være en side af huset, der har brug for dræning. (Den side, hvor vi har en mindre bakke/kulle 20m væk)

Hvad anbefaler I? At man henter en ”fugtmåler virksomhed” hvad det nu end er? så de kan lave nogle tests? Eller hvordan griber man det an?

E
Hvordan skal jeg "finde ud af" OM jeg har brug for at dræne? Det kan være, at det kun er én side af huset, der har brug for dræning. (Den side som vi har, der har en mindre bjerg/bakke 20m fra)

Hvad anbefaler I? At man henter en "fugtmåler firma" hvad det nu måtte være? så de kan lave nogle tests? Eller hvordan går man til værks?
Så længe væggene ikke er udlagt i kælderen, er det let at se, om du har brug for at dræne. Hvis pudset løsner fra væggene eller farven flækker, er det sandsynligvis den forkerte farve (ikke silikat) eller for fugtigt. Dette plejer at være ret tydeligt. Det er også muligt at tjekke med et varmekamera, når det er lidt mere fugtigt udenfor end nu om vinteren. Gerne hvis det har været regnfuldt i en længere periode.

Der har som sagt været inflation i, at man skal dræne hver 20. år. Dette er kapitalødelæggelse at grave op og lave om og eventuelt skabe et problem med kældervæggene. Don't fix what ain't broken!

• Synes
Staffans2000
  • Laddar…
Hvordan skal jeg "finde ud af" OM jeg har brug for at dræne? Det er måske kun en side af huset, der behøver dræning. (Den side som vi har, hvor der er en mindre bakke/knold 20m væk)

Hvad anbefaler I? At man henter en "fugtighedsmåler firma" eller hvad det nu kan være? Så kan de lave nogle tests? Eller hvordan går man til værks?
Jeg vil vende spørgsmålet, hvordan opstod spørgsmålet fra begyndelsen? Hvem sagde, du havde brug for at dræne, og hvorfor?
Hvilken type kælder har du? Er det beboelsesrum, eller har du kun typisk garage, fyrrum osv. dernede?

• Synes
Staffans2000
  • Laddar…
P PatrikJo sagde:
Jeg vil vende spørgsmålet om, hvordan kom spørgsmålet op fra begyndelsen? Hvem sagde, at du havde brug for dræning, og hvorfor?
Hvilken type kælder har du? Er det beboelsesrum eller har du kun slags garage, fyrrum osv. dernede?
Godt der!
Vi har boet i huset cirka 8 måneder. Damen, der boede her, sagde, at hendes mand drænede for cirka 40+ år siden. På bagsiden af huset er der et mindre bjerg, som jeg antager, fører lidt vand ned mod huset fra tid til anden. Cirka 15-20m væk. Besigtigelsesmanden sagde, at huset står på sandgrund, og at det er godt! Det er ifølge ham selvdrænende, og det er sandsynligvis derfor, de ikke har haft problemer i over 40+ år.
Vi har som sagt store planer for haven. Skifte panel! Bygge nye terrasser på forsiden og bagsiden af huset. Ændre lidt i havemiljøet f.eks. fjerne et grantræ og plante et blommetræ i stedet osv. osv. Så derfor "føler" vi, at det ville være besværligt at skulle rive en masse arbejde op, vi har lagt ned, hvis det om 5-7 år viser sig, at vi er nødt til at dræne.
Husets kælder er 100 kvm beboelsesrum. Med badeværelse, fyrrum, vaskerum, tv-stue. Alt er nyrenoveret i kælderen. Også badeværelset. Derfor er man jo lidt bekymret for, at der kan opstå skader, hvis drænagen er dårlig.
Jeg har som sagt absolut brug for at finde ud af dette fra en kyndig person.
En ven anbefalede (ganske klogt faktisk), at man graver et par dræningsrør ned et stykke fra bjerget, så vandet bliver taget der i stedet for at kunne komme frem til huset.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.