Som rubrikken antyder har vi meget at gøre på huset frem mod foråret. Der skal både drænes rundt om huset, og panelet skal udskiftes og males.
Jeg har ikke besluttet mig for, hvilket af projekterne man skal gå i gang med først? Gør det nogen forskel? Jeg har en idé om, at det måske er bedre at starte med dræneringen, da det nye panel måske bliver snavset eller beskadiget, hvis man udfører dræneringen bagefter?
Men jeg ved det ikke som sagt. Er der nogen med lidt erfaring, der kan give et godt råd?
Mvh

Fordelen ved at lave dræningen først er vel, at det tager lang tid for haven at blive flot igen.

I øvrigt er dræning utroligt kedeligt (men godt), det bliver rodet, grimt og ødelagt i haven.

Udskifte panel og male er taknemmeligt, da det giver et tydeligt visuelt resultat, hvilket er sjovt.

Hvis det kun er uindrettet kælder, så er dræning måske ikke så presserende, så er panelet måske mere prioritet, hvis det er så dårligt, at det lækker ind eller sådan noget.

Tænkværdigt er, at maling kræver godt vejr, typ maj, juni og juli, mens drænering kan gøres ellers også.

• Synes
tergo
  • Laddar…
V Villa1949 sagde:
Tænkværdigt er at maling kræver godt vejr, typ maj, juni og juli, mens drænering kan gøres ellers også.
Jeg har hørt at dræneringen også har brug for godt vejr (sen forår, sommer) da det er dårligt om det skulle regne mens man graver?

Rickard.
Hammare&Spik Hammare&Spik sagde:
Jeg har hørt, at drænering også har brug for godt vejr (sen forår, sommer) da det er dårligt, hvis det skulle regne, mens man graver?
Meget regn er nok både dårligt og ubehageligt. Her oppe i nord laver de mange dræneringer om vinteren.

• Synes
Hammare&Spik
  • Laddar…
Nogle gange laves der dræning, så vender gravemaskinen tilbage, når det er tørret op, og reetablerer overfladerne, hvis det er meget vådt.

• Synes
Hammare&Spik
  • Laddar…
Jeg har hørt, at dræneringen også har brug for godt vejr (sen forår, sommer), da det er dårligt, hvis det skulle regne, mens man graver?
Et firma drænede for os midt om vinteren, var meget regnfuldt men ingen problemer. Fordelen var, at til forår og sommer kunne man ordne haven og alt udendørs.

Senest redigeret:
  • Synes
Staraction og 1 anden
  • Laddar…
Skal panelet udskiftes men uden at risikere følgeskader, så ville jeg dræne først. Har drænet og udført andre gravearbejder og det er rart at gøre, når det er tørt og fint i jorden. Så som du skriver, er der jo risikoen for, at man skader panelet, når man drænerer.

• Synes
Hammare&Spik
  • Laddar…
Som rubriken antyder har vi mycket at lave på huset frem mod foråret. Der skal både drænes rundt om huset og panelerne skal udskiftes og males.
Jeg har ikke besluttet mig for hvilket af projekterne man skal gå i gang med først? Spiller det nogen rolle? Jeg har fået den tanke, at det måske er bedre at starte med dræningen, da de nye paneler måske bliver snavsede eller beskadigede af at udføre dræningen bagefter?
Men jeg ved det ikke, som sagt. Nogen med lidt erfaring, der kan give et godt råd?
Mvh
Vi drænede i efteråret (oktober/ november) med håb om, at der ville være lidt frost i jorden, men det fik vi ikke.

De første to uger var der ophold og ganske ok forhold, men så kom regnen. Følelsen var, at skyttegravene à la første verdenskrig var gravet i vores have... Om foråret (maj?) kom entreprenøren tilbage og jævnede ud og forberedte til udlægning af græs.

Det fungerede i det store hele ok, selvom visse dele har sat sig lidt yderligere siden da.

Så mit bedste tip er at dræne sent på efteråret/ vinteren og leve med leret og den generelle elendighed så kort tid som muligt! :D

D
Jeg drænede først og til foråret bliver det facaden.

Min facade blev både beskidt og lidt skadet ved dræningen.

• Synes
Hammare&Spik
  • Laddar…
Nogen sagde til mig, at dræne om vinteren er det bedste for alle undtagen dem, der skal gøre arbejdet. Jorden nærmest huset vil ikke have specielt meget frost, og du vil slet ikke køre så meget i stykker. Jeg har leget med tanken om at lægge isoleringsplader rundt om fundamentet (pladerne skal du jo alligevel have senere), og derefter sørge for at holde græsplænen snefri. Så burde man have godt med frost at køre gravemaskinen på, men alligevel have let gravearbejde rundt om fundamentet.

P PatrikJo sagde:
Någon sa till mig att dränera vintertid är det bästa för alla utom de som ska göra jobbet. Marken närmast huset kommer inte ha speciellt mycket tjäle, och du kommer inte alls köra sönder lika mycket.
Jag har lekt med tanken att lägga isolerskivor runt grunden (skivorna måste du ju ändå ha sen) och sedan se till att hålla gräsmattan snöfri. Då borde man ha rejält med tjäle att köra grävaren på, men ändå ha lättgrävt runt grunden.
Intressant input.
Några frågor..
Nu bor vi söder om gbg så speciellt kallt är det inte. Är tjäle ett problem för en grävmaskin? Tänker att de inte gör någon skillnad förutom att de tar lite länge tid?
Min farhåga (hört av andra också.. är väll att om de skulle regna mycket när man utför själva dräneringen. Att det skulle vara dåligt för huset. Därför är det bra om det är tort och husgrunden får ”andas” och torka.. istället för att dränkas i regn.. Är det inte bättre för isodränen att den sätts mot grunden när det är torrt och inte blött och jäkligt..
Jag personligen vill ju att deäneringen genomförs så snart som möjligt. Just för att slippa laga trädgård mitt i sommaren då jag istället vill slappa med grillen och ölen!
Din tanke med islorerskivor runt grunden förstod jag inte riktigt syftet med? Vad skulle de hjälpa?
Tack

Interessant input.
Nogle spørgsmål..
Nu bor vi syd for gbg så specielt koldt er det ikke. Er frost et problem for en gravemaskine? Tænker at det ikke gør nogen forskel udover at det tager lidt længere tid?
Min bekymring (hørt fra andre også.. er vell at hvis det skulle regne meget når man udfører selve dræningen. At det ville være dårligt for huset. Derfor er det godt hvis det er tørt og husgrunden får ”ånde” og tørre.. i stedet for at drukne i regn.. Er det ikke bedre for isodrän at den placeres mod grunden når det er tørt og ikke vådt og elendigt...
Jeg personligt vil jo at dræningen gennemføres så snart som muligt. Netop for at undgå at skulle ordne haven midt om sommeren da jeg i stedet vil slappe af med grillen og øl!
Din tanke med isoleringsplader omkring grunden forstod jeg ikke rigtig formålet med? Hvad skulle de hjælpe med?
Tak
Hej, kan nok også svare på vores erfaringer.

Vi hyrede jo en gravefirma som var vant til det, og frosten var ingen problemer. Nogle meter ud syntes de ikke det gjorde noget, og havde ingen problemer om vinteren. Huset opvarmer vist mere op end man kan tro, har jeg bemærket når jeg har smågravet noget for hånd tæt på. Vores hus ligger på niveau med Örebro, så I burde have varmere i jorden men måske lidt mere regnfuldt.

Tør ikke svare på det andet spørgsmål, mere end at det delvis regnede men at det gik fint alligevel med at fjerne asfalt, rør og dug og mellem lag osv., samt have dug og plade omkring pordrænen. Mest at det var lidt besværligt for dem der gjorde arbejdet, og blev mudret, men fik ordnet så de kunne tage pause i garagen.

Og for os var det den rette tid, det meste havde sat sig siden til sommeren godt, ikke sænket sig meget men havde genpakket sig fint.

Senest redigeret:
Interessant input.
Nogle spørgsmål..
Nu bor vi syd for gbg, så specielt koldt er det ikke. Er frost et problem for en gravemaskine? Tænker at det ikke gør nogen forskel, udover at det tager lidt længere tid?
Min frygt (hørt fra andre også.. er vel at hvis det skulle regne meget, når man udfører selve dræneringen. At det ville være dårligt for huset. Derfor er det godt, hvis det er tørt, og husgrunden får "ånde" og tørre.. i stedet for at drukne i regn.. Er det ikke bedre for isodränen, at den sættes mod grunden, når det er tørt og ikke vådt og besværligt..
Jeg personligt vil jo have, at dræneringen gennemføres så snart som muligt. Netop for at slippe for at reparere haven midt om sommeren, når jeg i stedet vil slappe af med grillen og øllen!
Din tanke med isoleringsplader omkring grunden forstod jeg ikke rigtig formålet med? Hvad skulle de hjælpe?
Tak
At lægge isoleringsplader rundt om grunden er netop for at minimere mængden af frost der. Jeg tænker, du får en blød zone omkring grunden og en vel-frossen zone på græsplænen, der holder til at køre gravemaskine på.
Huset er ligeglad med, at det bliver vådt, det står ude året rundt ;) Det er netop græsplænen, der tager alvorligt skade, hvis det er for vådt ude.

P PatrikJo sagde:
At lægge isoleringsplader rundt om fundamentet er netop for at minimere mængden af frost der. Jeg tænker, at du får en blød zone omkring fundamentet, og en godt frossen zone på græsplænen, der kan klare at køre en gravemaskine på.
Huset er ligeglad med om det bliver vådt, det står ude hele året ;) Det er netop græsplænen, der tager meget skade, hvis det er for vådt udenfor.
Jeg har aldrig dræneret (altså hyret nogen til at dræne mit hus før!) Derfor må jeg spørge.
Hvad mener du, når du siger, at huset er ligeglad med om det bliver vådt? Hvis man har gravet 2,5 meter lige ned i jorden rundt om huset. Som vi skal gøre. Lad os sige, at der kommer to dages regn i den periode. Det må da være dårligt for huset, at en masse vand samler sig der.. Er det ikke sådan, fugtskader i kælderen fungerer? At en masse vand har ligget mod fundamentet og til sidst trængt ind?
Eller tænker jeg forkert?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.