JanneJanne123
Husejer
· Stockholm
· 2 907 indlæg
JanneJanne123
Husejer
- Stockholm
- 2,907 indlæg
Vi skitserer på en ombygning af kælderen i vores 30'er hus (kælder + 1 plan) og en af de idéer vi har indebærer at lave to huller i hjertevæggen til døre ifølge billedet nedenfor.
Er ikke ude efter superkonkrete svar, men mere interesseret i om idéen overhovedet er gennemførlig og i så fald vil vi kontakte konstruktør for detaljerede beregninger.
Det jeg tænker er, at det burde ikke være nogen problemer at afstive åbningerne med en form for bjælke, men da jeg langt fra er ekspert på området, så måske er der ting der komplicerer det hele?
Er ikke ude efter superkonkrete svar, men mere interesseret i om idéen overhovedet er gennemførlig og i så fald vil vi kontakte konstruktør for detaljerede beregninger.
Det jeg tænker er, at det burde ikke være nogen problemer at afstive åbningerne med en form for bjælke, men da jeg langt fra er ekspert på området, så måske er der ting der komplicerer det hele?
Moderator
· Stockholm
· 56 280 indlæg
Det er sikkert gennemførligt. Men hvis ikke andet, så kompliceres det jo af alle rørene, der går der.
JanneJanne123
Husejer
· Stockholm
· 2 907 indlæg
JanneJanne123
Husejer
- Stockholm
- 2,907 indlæg
Ja rören måste ryka, har tänkt gräva ur källaren i samma veva och tänkte förlägga så mycket som möjligt av den befintliga rörläggningen i golvet. Har byggts och byggts om många gånger sedan 30-talet och många af rören är proppede stickspår som inte längre används, men ingen orkede at pænge op det i lagerrummet af forklarlige skäl.H hempularen sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis det er et hus fra 1930'erne, tror jeg, at risikoen er stor for, at hjertemuren består af pladsstøbt armeret beton. Det er ikke nok med afveksling med stålbalk, de nye vægkanter bør også forstærkes. Du skal have hjælp fra en kompetent konstruktør. At lade en beton skærer tage de nødvendige huller (det bedste er bare at lave ét stort hul) er den nemmeste del.
Hvis du skal bryde gulvene op i kælderen, må du ikke grave dybere end underkanten af de sokler, som ydervægge og hjertemur står på. Også her er det godt at have en kompetent rådgiver.
Hvis du skal bryde gulvene op i kælderen, må du ikke grave dybere end underkanten af de sokler, som ydervægge og hjertemur står på. Også her er det godt at have en kompetent rådgiver.
JanneJanne123
Husejer
· Stockholm
· 2 907 indlæg
JanneJanne123
Husejer
- Stockholm
- 2,907 indlæg
Tak for input! Ja, tanken er at hyre en virksomhed til at lave hele arbejdet, da vi ikke selv har den tid og den kompetence, som kræves til så store indgreb, som vi planlægger. Vi bor i et "ejerboligområde" med mange lignende huse, så der er et antal firmaer, som tidligere har lavet lignende arbejder hos andre i området, som vi havde tænkt at bruge.J justusandersson sagde:Hvis det er et 30'er hus, tror jeg, at risikoen er stor for, at skillevæggen består af pladsstøbt armeret beton. Det er da ikke nok med udveksling med stålbjælke, men de nye vægkanter bør også forstærkes. Du skal have hjælp fra en kompetent konstruktør. At lade en betonskærer lave hullerne (det bedste er at lave ét stort hul) er den nemmeste del.
Hvis du skal bryde gulvene op i kælderen, må du ikke grave dybere end underkanten på de såler, som ydervægge og skillevæg står på. Også her er det godt med en kompetent rådgiver.
JanneJanne123
Husejer
· Stockholm
· 2 907 indlæg
JanneJanne123
Husejer
- Stockholm
- 2,907 indlæg
Har faktisk noget så usædvanligt som nogle billeder fra da husene blev bygget https://stockholmskallan.stockholm.se/skblobs/2e/2e7273a7-2b51-4974-800b-db1ee2d41db1.jpg, og der synes jeg, at jeg kan skimte muring, men jeg er som sagt langt fra ekspert i dette. Dog kan man ikke se selve skillevæggen på billedet.J justusandersson sagde:Hvis det er et 30'er hus, tror jeg, at risikoen er stor for, at skillevæggen består af stedstøbt, armeret beton. Det er ikke nok med blot en ståldrag till forstærkning; de nye vægkanter bør også forstærkes. Du bør få hjælp fra en kompetent konstruktør. At få en betonskærer til at lave hullerne (det bedste er kun at lave et stort hul) er den nemmeste del.
Skal du bryde gulvene op i kælderen, må du ikke grave dybere end bunden af de sokler, som ydervægge og skillevæg står på. Også her er det godt at have en kompetent rådgiver.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Kældervæggene er muret med betonhulsten og sikkert også hjertevæggen. Det letter betydeligt. Hvad jeg sagde om gulvet gælder stadig.
JanneJanne123
Husejer
· Stockholm
· 2 907 indlæg
JanneJanne123
Husejer
- Stockholm
- 2,907 indlæg
Gulvet ja det var en tynd plade beton, max 30 mm mens selve klods som væggen står på var solid. Gik ud ca 100-150 mm og var nærmere 300 mm høj hvis jeg husker rigtigt. (borede gulvet væk da jeg skiftede afløbsrør i badeværelset og også da ny stamme blev lavet til køkkenet). Under var det mest ren sand.
Jeg har lavet en åbning i hjertevæggen i min kælder. Havde nogen, der regnede på det, så klart. Ind med en stålbjælke, og jeg brugte også ekspanderende mørtel til at presse bjælken op mod loftet. Betonhulsten i alle vægge. Held og lykke!
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Underdimensioneret bjælkelag el. hjertevæg?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Er disse "hjærtevægge" bærende
Skifte syld på hjertemur i kælder
Bærende hjertevæg eller?
Hæv døråbning i bærende væg
Byggematerialer & Byggeteknologi