Jeg ejer et hus bygget af Smålandsvillan og overvejer eventuelt at åbne op mellem køkkenet og stuen. Væggen, som jeg overvejer at fjerne, går midt i huset på tværs af spær og jeg antog, at det var en bærende skillevæg. Væggen er 140 mm bred og består af to stykker 45x70 mm reglar, der er skruet sammen.
Plantegning samt markeret væg, der eventuelt skal fjernes:
Jeg fjernede spånpladen, der sad over den nuværende åbning, som er 1410 mm, og forventede en bjælke, men der var ikke noget, jeg vurderer som bærende.
De har simpelthen spikret to 45x70 reglar mellem stolperne, og den er således ikke bærende. Også 45x70-reglen, der sidder mod loftet, er sammensat, inden den når frem til stolpen.
Skitse af "afvekslingen", hvor jeg har markeret samlingerne med streg i fed stil:
Billede af samlingen ved højre stolpe:
Tegning af spær:
Er denne væg simpelthen ikke bærende, eller har personerne, der satte huset sammen, simpelthen undladt at sætte bjælken over den nuværende åbning?
Det ser ud til, at du har en overetage, så sandsynligvis er væggen derfor bærende.
Du har tagspæren nummereret i flere knudepunkter. Kan det være sådan, at der findes nogle kræfter angivet i de punkter et eller andet sted på en tegning?
Hvis gulvet på overetagen føles tilstrækkeligt stift, når du går på det, og du ikke har nogen deformationer der, så er sandsynligvis afvekslingen ikke et problem.
Der er sandsynligvis gode forhåbninger om, at du kan udføre dette indgreb ved at montere en afvekslende bjælke. Men det anbefales at hyre en konstruktør, der kan beregne denne bjælke og også foretage en vurdering af, hvordan husets stabilitet vil blive påvirket af vindpåvirkning.
Væggen er bærende, skal åbningen forstørres skal den afveksles.
Mvh
Hej! Absolut men tog I den væk, og hvordan blev det? Nogle problemer eller mærkværdigheder undervejs? Vi vil sende husets tegninger til en bygningsingeniør for at få en konstruktions tegning.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.