Flytter til mit første hus om et halvt år og skal ændre noget på overetagen.
Et 60'er hus hvor jeg først troede, at væggene ikke er bærende inde på grund af at tagspær med sin udformning hviler på ydervæggene og at der ikke er nogen væg i stuen som i så fald bærer osv.,.

Men nu begynder jeg at blive lidt usikker efter at have læst om hjertevægge, som ikke behøver at være "hele".

Jeg håber nogen med mere viden end mig definitivt kan afgøre hvordan det hænger sammen.
Væggene som skal væk er dem med en rød linje ved siden af sig. Murstock skal blive..
Ingen planlagt opbevaring på loftet og huset ligger i nærheden af hallstavik..

Bliver det et "enkelt" job eller bliver det nødvendigt at få eksperthjælp til at aflaste osv.?
 
  • Plantegning af et hus fra 1960'erne med vægge markeret i rødt, som ønskes fjernet. Diskussion om, hvorvidt væggene er bærende.
  • Bygningsteknisk dokument, detaljer om materialer og dimensioner for et hus fra 1960'erne, der beskriver vægge, isolering og gulvlægning.
  • Byggspecifikation med detaljer om takkonstruktion, isolering og varmesystem i et 60'er hus. Dokumentet viser brugte materialer og installationsmetoder.
  • Konstruktionsplan for et hus fra 60'erne med detaljer som taghældning, materialer (træ, tegl, betonhålsten) og sektioner.
Mats-S
W wipe sagde:
Jeg håber nogen har med mere viden end mig definitivt kan afgøre, hvordan det forholder sig. Væggene, der skal fjernes, er dem med en rød linje ved siden af sig. Murstock skal blive hvor den er..
Ingen planlagt opbevaring på loftet og huset ligger tæt på Hallstavik..

Bliver det et "enkelt" job, eller bliver det nødvendigt at få eksperthjælp til at afstive osv.?
Ingen her på forumet kan "definitivt" afgøre spørgsmålet uden et besøg på stedet, men højest sandsynligt anser jeg, at de vægge, der løber langs med huset i midten, er bærende, med tanke på at spændvidden er hele 7,5 meter mellem ydervæggene.
Taghældningen er desuden 27 grader, du bor i Hallstavik, og der plejer det vel at sne ret meget nogle vintre. Tegltag er jo heller ikke den letteste tagtype.

Så jeg ville absolut ikke fjerne de vægge uden at hyre en ekspert, som på stedet kan se på taget samt lave holdbarhedsberegninger ud fra dimensionerne og målene på spær.
Hvis du skal fjerne dem, må du sandsynligvis montere bjælker, der erstatter væggene, så der er absolut løsninger på at åbne op for planløsningen. Men chancen ikke, hvad du end gør 🤔
 
Senest redigeret:
  • Synes
Gammelnörden og 2 andre
  • Laddar…
Tak for svar, har browsat videre på siden for at forstå mere og faldt over denne tråd, som i mine uuddannede øjne ser omtrent ud som vores tegninger, er der nogen, der kan forklare forskellen? angående spær som er fritbærende og ikke? Forsøger at lære, hvordan dette fungerer
https://www.byggahus.se/forum/threads/kan-man-riva-dessa-vaeggar.462001/

Og selvfølgelig, hvis det ikke er 100% sikkert, vil jeg få eksperter til at tage et kig på huset, vil ikke begynde at rive uden at være sikker :-)
/Peter
 
Jeg ville klassificere midtvæggene som bærende baseret på, at det er krydset af for indervægge under "Bærende del" samt at de er tegnet på en anden måde end de vinkelrette mod dem.

OBS! Jeg er ikke bygningsingeniør skal tilføjes.....
 
  • Synes
wipe
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.