Hej
Vil gerne have tips og råd, da jeg skal hæve et dørhul, hvor jeg har fjernet en gammel dørkarm for at få samme højde som den nye dør i væggen ved siden af. Dørhullet, jeg vil hæve, er 96cm bredt og har råspont horisontalt sømmet på begge sider over dørhullet. Der ligger en horisontal regel over dørhullet, som forsvinder ud i siderne over døren.. kan jeg skære 3 cm af denne for at få samme højde (sådan cirka) på gerigten og sådan, samt at dørbladet i den nye dør ved siden af ikke rammer overkanten af gerigten på den nye omfatning, jeg vil lave på åbningen, jeg vil hæve.. huset er et trediverhuse, og jeg har ikke så meget adgang til konstruktionsplaner..
Vil gerne have tips og råd, da jeg skal hæve et dørhul, hvor jeg har fjernet en gammel dørkarm for at få samme højde som den nye dør i væggen ved siden af. Dørhullet, jeg vil hæve, er 96cm bredt og har råspont horisontalt sømmet på begge sider over dørhullet. Der ligger en horisontal regel over dørhullet, som forsvinder ud i siderne over døren.. kan jeg skære 3 cm af denne for at få samme højde (sådan cirka) på gerigten og sådan, samt at dørbladet i den nye dør ved siden af ikke rammer overkanten af gerigten på den nye omfatning, jeg vil lave på åbningen, jeg vil hæve.. huset er et trediverhuse, og jeg har ikke så meget adgang til konstruktionsplaner..
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,078 indlæg
Hvis det er en bærende væg, er det, du kalder for horisontell regel, en bjælke, som fører vægten ovenfra ud til søjler på hver side af døren. Hvis man ikke vil risikere problemer med bæringen, skærer man ikke i den, men hæver den og sikrer, at aflastningen til søjlerne fortsætter med at fungere.
Indgreb i bærende konstruktion kræver normalt, at en byggeanmeldelse vedrørende det er blevet godkendt af kommunen.
Indgreb i bærende konstruktion kræver normalt, at en byggeanmeldelse vedrørende det er blevet godkendt af kommunen.
Jeg rev et par råspontsbiter af, og så ser det ud ifølge billederne nedenfor. Jeg ved ikke så meget om huskonstruktion, men intet ser ud til at være afvekslet i den forstand, vel? Det er en 50x125 regel plus en tyndere planke, der er sømmet på, set mod os på billedet, som ligger indhacket i stående stolper ved siden af dørhullet.. måske afstiver det væggen på en måde, men man burde vel kunne enten fjerne den og slå en ny regel i på den rigtige højde eller hacket den ud i underkanten max. 3 cm eller?
Tak, det var det jeg følte, da jeg fik fjernet råspån, men jeg ved som sagt for lidt om huskonstruktion til bare at begynde at save i bærende vægge... det er skævt nok som det er alt i det her hus😆Matti_75 sagde:
Klik her for at svare