11,294 læst ·
28 svar
11k læst
28 svar
Dør der svulmer?
Hvordan justerer jeg karmen?C cpalm sagde:
I bedste fald er karmen monteret med en form for karmskrue, der gør det muligt at efterjustere karmen. Der findes lidt forskellige systemer. Fælles er, at du har en form for plastik- eller træpløkker, der skjuler skruen.D Delar sagde:
I værste fald er karmen kilede mod væggen og så skal foderet af og kilerne justeres.
Inden man går i gang med dette, skal man sikre sig, at der ikke er noget andet galt med f.eks. hængslerne, som andre nævner ovenfor. Og så håber man på, at det er muligt at justere uden skader på overfladerne.
Der er to eller tre huller i karmen med plastikprop, og jeg antager, at det er karmskruer?C cpalm sagde:I bedste fald er karmen monteret med en slags karmskrue, som gør det muligt at efterjustere karmen. Der findes forskellige systemer. Fælles for dem er, at du har nogle plastik- eller træknopper, der dækker skruen.
I værste fald er karmen killet mod væggen, og så skal foderet fjernes, og kilerne justeres.
Inden man kaster sig ud i dette, forsikrer man sig om, at der ikke er noget andet galt med f.eks. hængslerne, som andre nævner ovenfor. Og så håber man på, at det kan justeres uden indgreb på overfladen.
Der er ikke noget galt med hængslerne.
Her er et eksempel på en af de mest almindelige, men det er desværre forskellige nøgler til forskellige systemer.D Delar sagde:
https://www.essve.com/sv/produkter/...behor/verktyg/universalnyckel-karmskruv-un-t/
Det er selvfølgelig ingen skrøne, træ svulmer, når det udsættes for fugt. Heldigvis er det sådan, ellers ville vikingerne være druknet, før de nåede frem. For ikke at tale om, hvor meget øl og whiskey der ville gå tabt i lækkende tønder.D Delar sagde:Eller er det så, at det bare er her på forummet, at der går en skrøne om svulmede døre? På arbejdet har vi trædøre, ingen svulmede dog. Hvor du end går på toiletter vil du finde trædøre, og jeg har aldrig set svulmede døre. Men vi siger som I siger, er det noget, man skal ligesom tage ind hvert år og sige, det er fugtigt i år, så vi må leve med svulmede døre, der ikke kan lukkes, medmindre du tager fat og trækker døren.
Måler man sprækken mellem karm og dør på en trædør midt om vinteren med et bladmål, så tør jeg sværge på, at der er mindre sprække sidst på sommeren. Der bør være så meget plads, at døren stadig kan åbnes og lukkes nemt.
Så er det som sagt ikke sikkert, at det er det problem, du har. Som jeg skrev, kan det skyldes, at de har sat sig. Du bør kigge efter, om der er en jævn sprække rundt om døren.
Jeg har selv oplevet, at døre ikke engang kan lukkes, efter karm og dør har suget fugt. Der var det et lækkende rør bag et væghængt toilet, der var synderen. Døren kan lukkes fint nu, når det er tørt, og jeg har ikke justeret den, men blot udbedret det egentlige problem.
Meget almindeligt at døre og vinduer påvirkes afhængigt af årstiden.
Så karm, hængsler eller selve døren kan blive nødt til at blive ordnet, alt afhængigt af materialet i døren.
Du kan se lignende også ved gerede lister og gulve, hvor gulvet skal lægges med afstand til vægge eller andre faste genstande. For eksempel kan en tung bogreol, der låser et svømmende gulv, få det til at gå fra hinanden i samlingen eller løfte det op, så det svajer.
Så intet nyt med materialer, der ændrer sig afhængigt af luftfugtighed.
Så karm, hængsler eller selve døren kan blive nødt til at blive ordnet, alt afhængigt af materialet i døren.
Du kan se lignende også ved gerede lister og gulve, hvor gulvet skal lægges med afstand til vægge eller andre faste genstande. For eksempel kan en tung bogreol, der låser et svømmende gulv, få det til at gå fra hinanden i samlingen eller løfte det op, så det svajer.
Så intet nyt med materialer, der ændrer sig afhængigt af luftfugtighed.
Jeg har set på, om skruerne sidder løse, eller om døren hænger skævt, eller hvad det kan være andre faktorer, men ingen skrot sidder løst. To døre tager hårdt, jeg gætter på, at det er 4 mm.G g.kraft sagde:Det er selvfølgelig ingen skrøne, træ svulmer når det udsættes for fugt. Heldigvis for det, ellers ville vikingerne være druknet, inden de nåede frem. For ikke at tale om, hvor meget øl og whisky der ville gå tabt i lækkende tønder.
Måler man sprækken mellem karm og dør på en trædør midt om vinteren med et bladmått, så tør jeg sværge på, at det er mindre sprække i sensommeren. Der skal være en margen, så døren stadig går fint.
Men som sagt, det er ikke sikkert, at det er det problem, du har. Som jeg skrev, kan det skyldes, at de har sat sig. Du skal tjekke, om der er en jævn åbning rundt om døren.
Jeg har selv oplevet, at døre ikke engang kan lukkes, efter karm og dør har suget fugt. Da var det et lækkende rør bag en væghængt toilet, der var synderen. Døren kan lukkes fint nu, når det er tørt, og jeg har ikke justeret den, kun afhjulpet det egentlige problem.
Denne sommer har været unik i vores tilfælde med forhøjet fugtkvote sammenlignet med tidligere somre. Ekstremt høj rf. Døre, porte som har svulmet mere end normalt. Mere end normal relativ fugtighed i kældre end tidligere år. Har brugt affugter mere end tidligere år.
Du får fjerne resterne af pluggen som sidder rundt om kanten på hullet.D Delar sagde:
Men sandsynligvis er det "almindelig" skrue i hullet samt kiler mellem karm & væg (regel).
Skruen er meget langt ude (nær dørbladet) for at det skal være karmsleeve.
Men det kan eventuelt være forkert type skrue, så skruen er på kanten af karmsleeven.
Klik her for at svare