Efter jeg googlede, fandt jeg frem til denne tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/doerrkarm-svaeller-efter-montering.422286/

Jeg har tidligere boet i samme lejlighed i over 20 år, og nu i 10 år bor jeg i en ejerlejlighed. Jeg har aldrig oplevet, at døre svulmer. Men for to år siden skiftede vi alle fire indendørsdøre i vores lejlighed. Nu her til sommer har to af dørene problemer med at lukke ordentligt, før de støder på, og man skal bruge kraft for at lukke dørene.

Jeg er ikke så kyndig, men hvad kan man gøre?

At døre/karme svulmer skyldes, at de har fået en højere fugtprocent. Sommer/efterår er det mere fugtigt end vinter, så det er ikke så underligt, at du mærker det nu efter denne "sommer". Derefter kan det også skyldes, at der er sket/ændret noget i din bolig. Dårligere ventilation, flere der bor/bruser/arbejder hjemme, fugtskade hos dig/nabo. Er der nogle specifikke døre, ved badeværelse/køkken eller ved stammer?

Derefter kan det være, at de bare har "hængt" sig, dvs. at de hænger skævt i karmen efter slid. Har du jævne sprækker rundt om hele døren, når den er lukket?

• Synes
Nalleman64 og 1 anden
  • Laddar…
C
At træ svulmer og krymper med luftfugtigheden er der ikke så meget at gøre ved, andet end at justere karmen, så der er tilstrækkelig margen.

Men i år har det været meget ekstremt. Vi har ligget på 65-68% luftfugtighed indendørs i en lang periode nu.
Så et alternativ er at afvente bedre vejr.

• Synes
Nalleman64
  • Laddar…
G g.kraft sagde:
At døre/karm svulmer skyldes, at de har fået en højere fugtighedsprocent. Sommer/efterår er det fugtigere end vinter, så det er ikke så underligt, at du bemærker det nu efter denne "sommer". Det kan også skyldes, at der er sket/ændret noget i din bolig. Dårligere ventilation, flere der bor/bruser/arbejder hjemme, fugtskade hos dig/nabo. Er det nogle specifikke døre, ved badeværelse/køkken eller ved stammer?

Så kan det være, at de bare "hænger" sig, dvs. at de hænger skævt i karmen efter slid. Har du jævne sprækker rundt hele døren, når den er lukket?
Ved ikke om fugtighedsprocenten er blevet højere, men i mine 54 år er det første gang, jeg oplever noget så underligt. De to døre fører til soveværelset. Hvis der er en dør, der burde udsættes for fugt, burde det være badeværelsesdøren, men hvad ved jeg.

Jeg har tjekket det, og de hænger ikke skævt.

C cpalm sagde:
At træ svulmer og krymper med luftfugtigheden er der ikke meget at gøre ved, andet end at justere karmen så der er tilstrækkelig margin.

Men i år har det været meget ekstremt. Vi har ligget på 65-68% luftfugtighed indendørs i en lang periode nu.
Så et alternativ er at afvente bedre vejr.
Jeg skrev svulmer i overskriften, fordi jeg så en anden tråd, der behandler det. Men det er meget mærkeligt, at døre svulmer op. Er det måske de billigere døre, der svulmer op, lavet af papkasser der suger fugt?

Hængslerne bliver jo slidte og hænger ned.

C
D Delar sagde:
Er det måske de billigere døre, der svulmer op, lavet af papkasser, der suger fugt?
Nej, alt træ svulmer og skrumper med fugtindholdet. Intet mærkeligt ved det.
Men det er en langsom proces, hvor tid er en stor faktor.
Nu har sandsynligvis netop disse døre en lidt snæver døråbning. Normalt skal der være en margen til at håndtere de udsving, der forekommer. Men i år har det som sagt været meget ekstremt, i hvert fald her.

• Synes
Nalleman64
  • Laddar…
raveper raveper sagde:
Hængslerne bliver jo slidte og hænger ned.
De blev udskiftet samtidig med dørene.

C cpalm sagde:
Nej, alt træ svulmer og krymper med fugtigheden. Intet mærkeligt ved det.
Men det er en langsom proces, hvor tiden er en stor faktor.
Nu har sandsynligvis netop disse døre en lidt stram dørspalte. Normalt skal der være en margen til at håndtere de svingninger, der forekommer. Men i år har det som sagt været meget ekstremt, i det mindste her.
Eller er det sådan, at det kun er her på forummet, der går skrøne om opsvulmede døre? På arbejdet har vi trädøre, ingen opsvulmede dog. Hvor du end går på toiletter, finder du trädøre, og jeg har aldrig set opsvulmede døre. Men vi siger som I siger, er det noget, man skal ligesom tage ind hvert år og sige, det er fugtigt i år, så vi må bære over med opsvulmede døre, der ikke kan lukkes, medmindre du bruger kræfter og trækker døren.

Ja nu er det jo ikke kun døren, der svulmer. Også reglerne i væggen og karmen. Men ved man ikke, hvor stor sprækken er omkring døren fra starten. En ny dør i en gammel karm kan jo være stram allerede der.

• Synes
Granebo
  • Laddar…
raveper raveper sagde:
Ja nu er det jo ikke kun døren der svulmer. Også reglerne i væggen og karmen. Men hvis man ikke ved, hvor stor sprækken er omkring døren fra starten. En ny dør i en gammel karm kan jo være stram allerede der.
Hvem taler du med?

Ingen. Jeg skriver.

Mats-S
Anbefaler at justere døren, sandsynligvis er den for stramt justeret fra starten, og den mindste bevægelse i huset har fået den til at begynde at hænge. Eller også har nogen "hængt" i døren og fået den til at ændre justering.

Mats-S Mats-S sagde:
Anbefaler at justere døren, sandsynligvis er den for stramt justeret fra starten, og den mindste bevægelse i huset har gjort, at den er begyndt at klemme. Eller måske har nogen "hængt" i døren og fået den til at ændre justering.
Hvordan justerer jeg døren, gennem hængslet? Hvis den havde været stram fra starten, ville den vel allerede da have ramt karmen?

Nogen har hængt i døren. Meget muligt, må være sket når ingen har været hjemme af udenjordiske.

C
D Delar sagde:
det er fugtigt i år, så vi må finde os i svulmede døre, som ikke kan lukkes igen
Du behøver jo ikke at finde dig i det. Alternativet er jo at justere karmen, så den ikke binder. Men måske unødvendigt arbejde, hvis det kun sker i ekstreme tilfælde. Det afgør du selv.

Bevægelsen er kun et par millimeter, ingenting du ser med det blotte øje.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.