I
Hej,

Efter et par uger slår nu dørbladet i karmen lige over dørhåndtaget på venstre side. Sådan ser døren ud:

JBVNtdJ.jpg I7zi13v.jpg

Karmen er 100% lige, men man kan se, at døren hælder lidt udad. Dette har vi også bemærket på andre fyldte døre, vi har monteret, sandsynligvis har det med dørens vægt at gøre, det hjælper ikke at stramme skruerne.

Dette er en lydisoleret montering, dvs. det er karm med liste, og omkring dørkarmen har vi sat Tec7. Dørkarmen er monteret med adjufix bøsning og ekstra grove og lange skruer til hulsten uden plug.

Jeg har forsøgt at justere de mm, der kræves her, men det resulterede desværre kun i, at skruen ødelagde hulstenen, så den nu ikke gør nogen nytte. Karmen sidder dog hvor den gør, sandsynligvis på grund af Tec7.

Så hvad gør jeg her? Skal jeg save al Tec7 op med multimaskinen og derefter bore nyt hul i karmen til almindelig karm skrue som sættes udefra?

Eller kan man sprøjte noget i skruehullet, der gør, at skruen får fat igen, og dermed kan man justere den, når Tec7 er renset væk?

Det er virkelig ærgerligt, da vi syntes, at døren kom virkelig godt på plads.

Du skulle ikke have forsøgt at justere karmhylsorna uden du skulle have skaffet en gångjärnsriktare 13 mm, å knækket/rettet øverste gångjern,
https://www.bauhaus.se/gangjarnsriktare-13-mm.

Det havde også været bedre med drevremsa i stedet for skum, for med drevremsa så går det at justere karmen i efterhånden.

Jeg havde sandsynligvis taget karmen ud (løsnet alle karmhylsor fx et halvt omdrejning), så fyldt to huller på hver side,
Remonteret karmen, lavet nye huller i fyldningarna,
Demonteret karmen igen,
Fyldt resterende huller,
Remonteret karmen igen, lavet nye huller i fyldningarna.

Præcis hvad jeg skulle have fyldt hullerne med ved jeg ikke, måske med noget skum, plugs, puds, etc.

tommib
Sådanne hængsler kan vel ikke rettes?

tommib tommib sagde:
Sådana gångjärn går vel ikke at rette?
De kan rettes. Men i dette tilfælde er jeg ikke sikker på, om det hjælper. Tror måske man får svaret, hvis man lægger et langpas/retkant på låsesiden. Mistænker, at karmen er som en banan og skal tvinges ind i midten.

• Synes
yanuax
  • Laddar…
Det ser ud som de døre vi har købt fra bauhaus. De er relativt tunge, så vi var nødt til at justere flere hængsler med hængselsretter for at de skulle hænge lige efter montering, men siden da har de fungeret godt i næsten to år.
Siden et par dage tilbage er næsten alle døre begyndt at ramme kanten dog, så de ser ud til at have svulmet flere mm (pga. vejr?)

I
Jeg har en hængselsretter med 2 størrelser, men den passer kun på den ældre type, har ikke haft succes med at få den på de nye. Det er måske muligt at banke den i, men det føles som den forkerte vej at gå?

Vi var jo meget tilfredse med denne montering, så hvis man kan undgå at tage hele karmen ned blot fordi der er et par mm fejl et sted, er det guld værd.

Døren har guldfiber isolering mellem karm og væg, men for at stoppe luftstrømmen (hvilket er vigtigt ved lydisolering), satte vi også Tec7 både på indersiden og ydersiden mellem karm og væg. Tec7 sidder ikke særlig dybt, måske kun et par cm fra begge sider. Det burde være ret enkelt at skære væk med multiværktøjet, kan man mene.

Lige nu tænker jeg, at man først skærer Tec7 væk rundt om området, der skal justeres, så trykker man Tec7 ind i hullet, der er dårligt, og så ind med skruen. Når det er tørt, burde man kunne justere de få mm, der er nødvendige? Ellers må man sætte en ny karskrue ovenover, selvom det ikke er pænt. Problemet er dog, at karskruer ofte fæstner meget dårligere i karmen sammenlignet med adjufix hylstre.

Jeg ville tage det roligt, når det bliver vinter og koldt og tørt, vil det bevæge sig i en anden retning.

I
Krille-72 Krille-72 sagde:
De kan justeres. Men i dette tilfælde er jeg ikke sikker på, at det hjælper. Tror måske man kan få svaret, hvis man lægger en lang retstav/retkile på låsesiden. Mistænker, at karmen er som en banan og skal tvinges ind i midten.
Jeg har lagt 180 cm vaterpas langs karmen, og de er stadig 100% i lod og desuden lige. På stedet kan man se, at sprækken øverst er lidt større end sprækken nederst på hængselsiden, så en gæt er, at det øverste hængsel har givet sig en smule, lige nu handler det ikke om meget, vi taler om måske 1-2 mm.

Problemet vi lavede ved monteringen er, at vi sandsynligvis skulle have justeret det ind med mere spil. Jeg er jo ikke en håndværker, så nogen gange må man lære sig visse ting på den hårde måde desværre.

Jeg tror ikke, at karmen egenligt har bevæget sig, den ser ud til at sidde stenhårdt med skrue og Tec7. Det er dog muligt, at træet har udvidet sig en smule, hvilket skaber problemer.

Vi har jo monteret 4 andre døre, og en af dem slog sig også for nogle uger siden. Her var det dog en formpresset dør, ikke kompakt. Heldigvis havde vi ikke sat lister eller Tec7 der, så det var nemt at justere ind.

I
B Byggmarodören sagde:
Det ser ud som de døre, vi har købt fra bauhaus. De er relativt tunge, så vi var nødt til at justere flere hængsler med hængselretter for at få dem til at hænge lige efter montering, men siden da har det fungeret godt i næsten to år.
Siden nogle dage tilbage er stort set alle døre begyndt at slå i kanten dog, så de ser ud til at have svulmet flere mm (på grund af vejret?)
Ja, dørene er rigtig tunge, vejer jo næsten som yderdøre! Vi satte en 20x9 kompakt dør af samme mærke og model, her fik vi med det samme problemer med det øverste hængsel, døren hang. Vi fik nye hængsler og nye beslag til dør og karm. Man kan stadig se, at den hænger en smule, men nu er det inden for okay grænser i hvert fald.

Døren på billedet kan stadig lukkes, men det føles, som om det tager imod, og der er vel risiko for, at malingen skaves af.

I
Fotografen Fotografen sagde:
Jeg ville tage det roligt, når det bliver vinter og koldt og tørt, vil det bevæge sig i en anden retning.
Problemet er vel dog, at farven kan slides af, og næste sommer har vi samme problem igen.

I Ironside sagde:
Jeg har lagt 180 cm vatterpasset langs karmene, og de er stadig 100% i lod og desuden lige. På stedet kan man se, at sprækken øverst er lidt større end sprækken nederst på hængselsiden, så en gætning er, at det øvre hængsel har givet sig en anelse, lige nu handler det ikke om meget, vi taler om måske 1-2 mm.

Problemet, vi lavede ved montering, er, at vi sandsynligvis skulle have justeret det med mere spil. Jeg er jo ikke en håndværker, så nogle gange må man lære visse ting på den hårde måde desværre.

Jeg tror ikke på, at karmen egentlig har flyttet sig, den synes at sidde stenhårdt med skrue og Tec7. Det er dog muligt, at træet har udvidet sig en anelse, hvilket forårsager problemet.

Vi har jo monteret 4 andre døre, og en af dem slog sig også for nogle uger siden. Her var det dog en formpresset dør, ikke kompakt. Heldigvis havde vi ikke sat lister eller Tec7 der, så det var let at justere.
Hvis du har kigget låsesiden grundigt, så du ikke har en bøjning i midten, er det nok absolut nemmest at købe en hængselretter, der passer til døren. Begynd med at trække det øvre hængsel en anelse ind. Hvis det er nødvendigt, kan du også trække det nedre hængsel lidt ud.

• Synes
Joak
  • Laddar…
Man ser, at springet på hængselssiden er betydeligt bredere øverst end nederst, man ser også, at springet øges jo længere oppe man kommer.

I Ironside sagde:
problemet ser dog ud til at være at finde et værktøj, der passer.
I indlæg 2 linkede jeg til det rigtige værktøj.

Edit: Jeg har rettet flere af vores indvendige døre, når de har set ud som på TS' billede.
Det er det øverste hængsel, der skal justeres, både øvre & nedre del. Det gælder om ikke at vinkle delene, så det bliver "bananformet", men fortsætter med at være en lige linje (lodret).
Jeg har en dør i kælderen, som jeg må justere, den tager på håndtagssiden, har ikke haft tid til at kigge på det endnu, men må gøre det, når vi kommer hjem.

Senest redigeret:
Kan det ikke justeres de hængsler med beslaget?

Det eneste man kan justere på almindelige indendørsdørhængsler er at justere "tungen" som "trykkes ind i dørbladet" opad/nedad ved at skrue to skruer opad/nedad på hver hængsel, altså hvis dørbladet skal komme nærmere/ "længere fra" tærskel/overstykke.

Al anden justering foretages med hængselsretter.

• Synes
Ironside og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.