Hej!

Vi står over for et tagomlægning og har fået et par tilbud. Det gælder et sadeltag. 30 grader med kold loft og råspont i god stand. Skorsten og en afluftning er de eneste gennemføringer. Tanken var en klassisk omlægning væk med tagsten, lægter og pap og derefter tilbage i samme rækkefølge.

I ugen havde vi en tagentreprenør her, der foreslog "dobbeltventileret tagudskiftning". Altså væk med tagsten og lægter men lad den gamle pap ligge. Derefter sættes som jeg forstår en vel dimensioneret bærelekt og plastdug hvorefter lægter og tagsten. Jeg har forstået, at Älvsbyhus har droppet råsponten som og bruger plast i stedet, hvilket har været omdiskuteret. Men har nogen hørt om en kombination af råspont, gammel pap og plastdug? Han kaldte det for et dobbeltventileret tag da det bliver dobbelte luftspalter.

De gav generelt et meget seriøst indtryk og har tilsyneladende arbejdet længe i Stockholmsregionen.

Tak!

Aldrig hørt om dobbeltventileret tag.
Plast som drypbeskyttelse under mit pladetag har jeg på garagen, mest fordi jeg ikke vidste bedre og manglede penge, dog er den spændte plast ligeså fin og spændt i dag 27 år senere.
Selv ville jeg nok skifte pappen til den bedste og så lægge lægter og lægge teglsten eller plade.

K KungGeorge sagde:
Hej!

Vi står inför en tagomläggningar och har tage en ett par tilbud. Det gælder et sadeltag. 30 grader med kold loftsrum og råspont i god stand. Skorsten og en udluftning er de eneste gennemføringer. Det som var tanken var en klassisk omlægning bort med tagsten, lægter og tagpap og dernæst igen i samme rækkefølge.

I ugen havde vi en tagentreprenør her som foreslog ”dobbeltventileret tagudskiftning”. Altså bort med tagsten og lægter men lad gammel tagpap ligge. Derefter monteres som jeg forstår en vel dimensioneret bærende lægte og plastikdug hvorefter strølægter og tagsten. Jeg har forstået at Älvsbyhus har skippet råsponten som og anvender plastik i stedet hvilket har været omdiskuteret. Men har nogen hørt om en kombination af råspont, gammel tagpap og plastikdug? Han kaldte det for et dobbeltventileret tag da det bliver dobbelte luftspalter.

De gav overordnet et meget seriøst indtryk og har synes længe i Stockholmsregionen.

Tak!
Hvis du alligevel skulle fjerne alle tagsten og lægter, hvorfor i alverden skulle du ikke gøre det lille arbejde at udskifte tagpappen? Det er tagpappen som er det vigtigste for at give et tæt tag.

Lad være med at komplicere, siger jeg. Er taget i dårlig stand så reparér med samme konstruktion du har haft.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Overvej i stedet isolering oven på råsponten for at skabe en varmloft. Det firma, de foreslår, er bare båg.

Tak for de hurtige svar. Spontant føles det tosset, men jeg tænkte, at dette måske var en ny og alligevel velafprøvet måde at renovere tag på. Hvis der ikke kommer ny info frem, bliver det nok en klassisk udskiftning af tagpap, lægter og tagsten fra et af de andre tilbud.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.