Hej!

Jeg er i gang med et kælderprojekt og skal til at montere gips i loftet nu.

For at få så god lydisolering som muligt, tænker jeg at bruge dobbeltgips (for at forhindre trinlyd ned i soveværelse i kælderen og forhindre vaskerilyde op til soveværelse ovenfor).

Jeg vil fastgøre både på regelstruktur og eksisterende træloft.
  1. Hvordan gør jeg med lag et, skal jeg købe nogle specielle gipsplader uden forsænkede kanter? Jeg tænker, at det vil blive lidt unødvendigt ujævnt, hvis man skruer næste lag direkte over sådan en forsænkning.
  2. Skal jeg/bør jeg vådrumslime/papirstrimmel samlingerne på lag et? Jeg har aldrig lært at spartle papirstrimler.
  3. Lag to. Skal det fastgøres i træ, eller er 20 skruer/m² i gipspladen ovenover nok? Hvor der er træloft, er dette ikke et problem, men hvor der kun er gulvbjælker, kan det begynde at blive lidt sværere at ramme en regel.
  4. Gips til lag to: Lag to har jeg ikke besluttet mig for endnu, men overvejer plader, der er forsænkede rundt om eller affasede. Der er kun lidt over 2 m i loftshøjde, og vinduerne sidder næsten oppe ved loftet, så der bliver meget skråtlys tæt på øjenhøjde. Idéer?
Ps. eksisterende planker og sponttag (t=25mm) tænker jeg at skrue fast med spånpladeskruer for en sikkerheds skyld inden gipsen. Ds.

du behøver ikke noget specielt gips til det, forskyd samlingerne på det næste lag i stedet.

T Provrundan sagde:
Hej!

1. Hvordan gør jeg med lag et, køber jeg nogle specielle gipsplader uden forsænkede kanter? Tænker at det bliver lidt unødvendigt ujævnt, hvis man skruer næste lag direkte over en sådan forsænkning.
    Tag hvilke plader som helst. Det bliver ingen større forskel, forskyd samlingerne, eller læg pladerne i forskellige retninger.
  2. Skal/bør jeg vådrumslime/papirstrimmel samlingerne på lag et? Har aldrig lært at spartle papirstrimler.
    Nej. Du behøver ikke at spartle. Hvis du dog er meget bange for lyd, kan man muligvis forsegle mellem pladerne i det første lag. Usikker på om det gør så stor forskel.
  3. Lag to. Skal det fastgøres i træ eller er 20 skruer/m² nok i gipspladen ovenover? Hvor der er trætak er dette ikke et problem, men hvor der kun er gulvbjælker kan det begynde at blive lidt svært at ramme en regel.
    Du skal få skruerne til at sidde i en regel. Tag så lange skruer, at de går igennem begge plader. Hvis det er svært at ramme en regel, må du tegne. Benyt lejligheden til at lave små blyantsmærker på væggen, når du ser reglerne. Når du så har fået pladerne op, kan du trække streger i loftet mellem dine hjælpestreger.
  4. Gips til lag to: Lag to har jeg ikke besluttet, hvad jeg skal gøre med endnu, men overvejer plader, der er forsænkede rundt om eller faset. Der er kun lidt over 2m i loftshøjde, og vinduerne sidder næsten oppe i loftet, så der bliver meget lys skråt ind i øjenhøjde. Ideer?
    Hvis du bruger faset plader, behøver du ikke at spartle. Ellers må du spartle, strimle og kæmpe for at få det glat.

Til lag 2 kan du køre en gips gips skrue fra fx Gunnebo. Dette lag skal også limes. Montagelim bør gå godt da gipsskruen holder tilstrækkeligt indtil det er hærdet.

Vil du have bedre akustik kan du blødgøre gipssamlingerne. Måske overkill men køb fx Byggmax latex eller noget lignende så bliver det ikke så meget dyrere.

Mvh
Freddan

Bliver det ikke ekstremt unødvendigt tungt med to lag gips?
Er det ikke bedre at forsøge at få ind en form for lydisoleringsmateriale ovenover gipslag 1?

Ja, vægten er jo en faktor, 50m² og to lag vejer ca. 1 ton. Findes der noget andet, der dæmper med mindre vægt? Det er kun et af rummene, det er en regelsstruktur, der skal isoleres.

Gipsskrue fra Gunnebo: Er det en speciel skrue? og man behøver kun lime, hvis man ikke skruer i den underliggende struktur?

Først måske man skal spørge sig selv om det er lytt i dag? Måske dumt at male et scenarie op, som måske ikke stemmer. Selvom det nu skulle kunne høres lidt af noget nedefra, så er det vel håndterbart. Vaskemaskiner kører sjældent, når nogen skal sove osv.

T Provrundan sagde:
Ja, tyngden er jo en faktor, 50m² og to lag vejer ca. 1 ton. Findes der noget andet, som dæmper med mindre vægt? Det er kun et af rummene, der er en regelstruktur, som skal isoleres.

Gipsskruv fra Gunnebo: Er det en speciel skrue? og man behøver kun lime, hvis man ikke skruer i underliggende struktur?
Gips er jo et rigtig godt materiale til lyddæmpning samt at det ikke bygger så meget. Et alternativ er jo at isolere loftet delvist og efterlade et lag med hulrum. Det bliver dog hurtigt centimeter.

http://www.gunnebofastening.se/produkt/?product_id=74&family_slug=skruv

Tanken med skruen er, at du skal slippe for at lede efter regelværk, derfor kræves også limmet, da gips i sig ikke holder til særlig meget. Så findes der håndværkere, der stryger limmet, men i et loft ville jeg ikke tage chancen. :-)

Ved ikke hvordan det er i dag faktisk, var ikke bolig tidligere. Man kan høre igennem en del. Det eneste der taler imod dobbelt gips er vægten. Det koster ikke meget og arbejdsindsatsen nu inden spartel, maling og møblering er ikke så stor.

Jeg tror ikke gulvbjælkelaget er overdimensionerede da det allerede i dag svajer lidt, men spørgsmålet er hvad 1-200kg gips gør for en forskel for et rum.

Jeg har ingen anelse desværre. Jeg troede dobbeltgips var standard mellem etager.

Jeg skruede op dobbelt gips og loft, reglade ned og satte gles på cc300
gipsen tætnede jeg med latex i samlinger og mod vægge.

Lagde en 45 isolering mellem gamle loftet og nye også.

Jeg forskød samlingerne, lidt svært at finde skrue til 3x12mm plader.

Forskyd samlinger, både lang- og kortsamling. Fuldskru begge lag, sørg for at du har noget stabilt at skrue i. Vil du betale for en blød fuge, gør du det på lag 1.

Held og lykke.

Angående mjukfugen sætter man pladerne med lidt mellemrum i lag 1? typisk 5-15mm spalte? så man får fugen ind.

50 gipsplader skal købes i weekenden. Det bliver en ordentlig slæben ned i kælderen.

T Provrundan sagde:
Angående mjukfogen sätter man skivorna med lidt mellemrum i lager 1? typ 5-15mm spalte? så man får in fogen.

50 gipsskivor skal købes i weekenden. Bliver et ordentligt slæb ned i kælderen.
Nej, du fuger rundt omkring. Altså i væg/loftvinkel samt evt. gennemføringer.

Jeg trak også i samlingerne, man ved aldrig hvilken vej luften/lyden tager, og gør man alt man kan, så har man gjort det... springer man et skridt over, og det stadig er lydhørt, så begynder man at spekulere... :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.