Hej!
Med min nyindkøbte Makita HR2610 har jeg boret to stk. 10 mm huller, 50-60 mm dybe, hvor jeg derefter har banket et par betonexpander af typen FBN II 10/10 ind. På disse har jeg så monteret øjer, som via en solid kæde bærer en stang, som jeg vil bruge til træning. Eftersom hver FBN II 10/10 skal kunne klare flere hundrede kg, burde jeg føle mig helt rolig, men jeg vil have seler og livrem og derfor dobbeltjekke her, at jeg ikke tænker forkert.
Jeg vejer selv lidt over 80 kg, men når man træner med en sådan stang (hävräcke, til at lave pull-ups) kan man også svinge en del, hvilket selvfølgelig øger belastningen.
Huset er et moderne hus, og jeg oplever betonen som meget kraftig. Ganske vist gik det meget let at bore med min nye Makita, men med den billige borehammer jeg tidligere har brugt, gik det betydeligt tungere.
Da jeg bankede den ene betonexpander i, lykkedes det mig desværre at skade gevindet lidt yderst, hvilket gjorde, at det blev lidt tungere at skrue dit øje fast, så expanderen begyndte at rotere lidt. Er det noget at bekymre sig om? Er der noget, man efterfølgende kan fylde i for at låse den permanent?
Jeg skal sige, at jeg har hængt med hele kropsvægten i begge øjer hver for sig, og de ser ud til at sidde som klippen (bortset fra at den ene faktisk kan drejes lidt). Men som sagt, jeg vil føle mig helt tryg.