tommib
Jeg skal montere en vinsj over min kælderlem og overvejer, hvordan det skal gøres på bedste måde. Vinsjen er en billig historie fra Hornbach, den har medfølgende beslag som synes at rumme et 50 mm stålrør.

Jeg har en regelvæg på den ene side, 70x45 med OSB+gips på begge sider. Der hvor beslaget til røret er tænkt at havne, er det forstærket med tre reglar i bredde, som en stolpe. På den anden side er det letbeton, kvalitet "sådan der".

Min tanke var at lave vægbeslag af regel, 45x95 som indsnittes på toppen, tilpas meget, og fastgøres i væggen med kraftige skruer, typisk 8x80 eller lignende. Jeg tænkte at lave beslaget ca. 200 mm bredt langs med væggen, og røret lægges altså på disse beslag. Jeg tænkte at sætte tre skruer per beslag.

Spørgsmålet er, vil dette fungere? Den tænkte belastning er ca. 300 kg som mest (maxbelastning for vinsjen er 250 kg, plus egenvægt for rør og vinsj, plus lidt til). Underlaget for røret bliver altså ca. 40 mm (skal have lidt margen til væggen, så røret kan lægges op).

Andet spørgsmål er, skal jeg have 50 mm rundt stålrør, eller kan jeg bruge firkantrør typisk 40x30 (som er let at få fat på billigt). Røret ville da stå på højkant.

Jeg ved, at dette kan beregnes, men jeg orker ikke lære endnu en ting lige i øjeblikket, så jeg satser på, at en venlig sjæl ved direkte, hvordan man skal indtaste dette i et program, de har til rådighed.

tommib tommib sagde:
Andet spørgsmål er, skal jeg have 50 mm rundt stålrør eller kan jeg bruge firkantrør, typ 40x30 (som er let at få fat på billigt). Røret skulle så stå på højkant.
For at kunne regne på selve røret er spændvidden (rørets længde) afgørende. Hvor langt er det mellem væggene?

tommib
Aha, jeg glemte vist at skrive det.

1500 mm, give or take nogen decimeter. Vinschen vil blive monteret lidt asymmetrisk, måske 100 mm fra midtpunktet.

Næsten alt du kan købe vil fungere. Jeg foreslår VKR 3x50x50. Det er jo lettere at håndtere med et kvadratisk tværsnit (end et rundt). Beslagene vil være tilstrækkelige.

• Synes
tommib og 1 anden
  • Laddar…
tommib
Ok, tak. Skal prøve at finde et sted at købe det. Har fundet Stena stål i Spånga, der sælger til privatpersoner, men ville hellere finde noget i Søderort.

Nogen der har nogle tips til steder at handle? Som helst ikke vil have 1500 kr for røret....

tommib
Tjekkede netop det rør hos host RR, men hos dem ligesom hos mange andre bliver fragtomkostningerne urimelige, når man ikke kan hente røret på stedet. Har også tjekket Thomann efter trussrør, men de er i aluminium, og også der bliver fragten for dyr i forhold til røret.

Fandt en lokal firma relativt tæt på og sendte en mail, får se hvad de svarer. Min erfaring er desværre, at når man kommer som privatperson og skal købe så små mængder får man enten vente på svar, eller så får man ikke noget.

Hvor jeg bor, kan man gå ind i hvilken som helst isenkræmmer og købe dette. Koster ubetydelige penge. Måtte rimeligvis findes i Stockholmsområdet. Man bør op i 2 tommers rør for at det ikke skal svigte for meget, selvom det ikke går i stykker.

Bedste svar

tommib tommib sagde:
Andet spørgsmål er, skal jeg have 50 mm rundt om stålrør, eller kan jeg bruge firkantrør som 40x30 (som er let at få fat i billigt). Røret skulle så stå på højkant.
Nu er jeg lidt rusten på beregningerne, men med hjælp fra mine gamle formelsamlinger kom jeg frem til, at du IKKE skal hænge 300 kg i et 1,5 m langt 40x30x1,5-rør (det billige du linkede til). Med punktlast 3000 N midtpå får jeg en bøjspænding på 489 N/mm^2, hvilket meget vel kan overstige stålets styrke -- og da har jeg ignoreret forskydningsspændingen. (Jeg regnede med et bøjningsmoment på 2301 mm^3, hvis nu nogen vil kontrollere mine beregninger.) Nedbøjningen fik jeg til 22 mm.

Det VKR 50x50x3,2, der blev foreslået, har et bøjningsmoment på cirka 8600 mm^3 og er altså fire+ gange bedre: Bøjspænding omkring 130 N/mm^2, hvilket er okay. Nedbøjning under 5 mm.

• Synes
justusandersson
  • Laddar…
tommib
Takker!

VKR 50x50x3 it is then. Synd at være dumsnål her. Det værste er, hvis jeg skal bestille online, fragt er dobbelt så dyrt som selve røret.

Jeg tror, at 300 kg er højt sat. Det tungeste jeg tror, jeg vil løfte ned nu er varmepumpen, og den vejer 240 kg, men det er som sagt dumt at være dumsnål. Måske skulle jeg have købt en kraftigere vinsch også, men det føltes ikke rimeligt, da jeg stod der. Mit håb er, at jeg kan bygge den ind i en lille kasse i loftet, så den kan sidde der hele tiden, men vi må se, hvad fruen siger.

Åh nej. Gebyret for langt gods var nyt for mig. Rinkaby har før været en pålidelig kilde til stålrør til en ok pris, når de havde et enhedgebyr for ordre og fragt, uanset hvad man bestilte.

Men enhver smedevirksomhed burde vel kunne sælge en rørstump til en ok pris?

Stålgrossisterne plejer at have et gebyr for småordre, som er ret trist, hvis man handler under sådär 100kg ad gangen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.