Hej
Behøver at brainstorme lidt og få nogle tips.... Jeg er i gang med at udvide med ydre mål på 3x4 m. Stueetagen er i Leca, og en etage ovenpå i træ med træbjælkelag. Taget vil hælde udad med en 20 graders hældning (altså mod 3-meter siden)

Jeg tænkte, at taget skulle være frit til "nock", og spørgsmålet er, hvilken dimension jeg har brug for på tagbjælkerne. Spændvidden bliver jo lige over 3 m fra den eksisterende væg til den nye væg.

I gulvet tænkte jeg at bruge 195mm C14 med limet spånplade i henhold til Træguidens tabeller, men hvordan bliver det, når det drejer sig om taget? Skal det kunne klare mere last, eller mindre?

Jeg fandt denne tabel http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=209&contextPage=1465 vedrørende tagbjælke. Og ifølge den skal jeg have 145mm C14 CC 600, alternativt 195mm C24 med CC 1200.

Det kan nævnes, at jeg ikke vil få plads til 300 mm isolering, men 200mm burde fungere.

Alle tips er velkomne.

Ola78
Her har du moelvens beregninger. Men desværre er den kun for deres limtræ og Kerto-bjælker
http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx
Skulle gætte 42x225 med c/c 1200.

Men hvis jeg var dig, ville jeg sætte almindeligt ukvalificeret træ med c/c 600 (hvis du vælger godt træ) eller K24 45x220 med c/c 1200.

Du mener almindelig 45x220 oklassad antager jeg. Det føles jo ret fornuftigt, bliver passende med isolering også.

Tak for rådene.

Moelvens program var jo strålende, synd at det ikke findes for almindeligt konstruktionsvirke...

Ola78
Prøv programmet på byggbeskrivelser.se hvor du kan få dimensioner på almindeligt træ også.

Ola78 sagde:
Prøv programmet på byggbeskrivningar.se hvor du kan finde dimensioner på almindeligt træ også.
Fortæl os hvor :S

Larsa ! Glemte at sige, at jeg netop mente 45x220-træ. Har bygget et sådant tag sidste sommer, og det blev stabilt "som beton". Spændvidde 3400 og c/c 600. Læg gerne en 45-regel med isolering på tværs af tagbjælkerne, så modvirker du, at der bliver så mange kuldebroer med c/c 600.

Senest redigeret:
Ola78
Titanium, tryk på linket dimensionering så vil programmet starte.

Fungerer fint, men måtte regne på en påbygget carport for mit problem. Burde vel stemme alligevel, eftersom man kunne vælge isolering og loft. Ser ud som C14 45x220 CC 600 er det jeg har brug for. Men uklasset tømmer finder jeg ikke, eller er der en C-klasse der svarer til ustemplet tømmer?

Jeg ville vælge 2 stk 45x195 CC 1200 ovenpå hinanden for at få plads til isolering i tilstrækkelig tykkelse.

Bror sagde:
Jeg ville vælge 2 stk 45x195 CC 1200 ovenpå hinanden for at få plads til isolering i tilstrækkelig tykkelse.
Desværre slår jeg næsten hovedet mod loftet så :D Får simpelthen ikke plads til så meget i højden, som jeg nævnte tidligere.

Ola78
Tak for tipsene Ola78, jeg kigger på det.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.