J justusandersson sagde:
Jo gerne, men lidt senere. Lige nu står hunden og gisper...
Hehe, samme her, men sønnen:rofl:

HEA 260 svarer i denne sammenhæng til 115x540 mm limtræ. HEA 220 ligger tættest på 115x450. Stål og limtræ har jo ikke helt parallelle egenskaber, så man må tage højde for sammenhængen. Sammenligningerne forudsætter limtræ i højeste styrkeklasse, L 40.

En HEA 260 af denne længde koster i størrelsesordenen 8000 kr. En limträbalk med dimensionen 190x360 mindre end halvdelen. Stålbalken er også lidt mere besværlig at få på plads og skal indbygges med gips af brandsikringsårsager. Det er nogle aspekter, man bør have med sig i tankerne.

J justusandersson sagde:
En HEA 260 af den her længde koster i størrelsesordenen 8000 kr. En limtræsbjælke med dimensionen 190x360 mindre end halvdelen. Stålbjælken er også lidt vanskeligere at få på plads og skal bygges ind med gips af brandsikkerhedsmæssige årsager. Det er nogle aspekter man bør have med sig i tankerne.
Den vejer kun 300 kg eller så :)

Enkel gips af dekorative årsager, dobbelt for brandsikkerhedsmæssige årsager. Man dimensionerer for evakuering, ikke at huset skal blive stående. Hvis den bærende væg der skal ned er med regler og enkel gips, er det på det niveau.

• Gang med trægulv, trapper til venstre, hvide vægge, brunt skab, dør med rundt vindue.
Det er ikke primært stålbjælkens vægt, der er problemet, men dens fastgørelse i søjler mm.

Har fået beregninger fra konstruktøren nu.
Det er nok med en IPE-bjælke 220 med VKR 80 som stolper.
Så nu venter jeg bare på, at byggefirmaet kan gå i gang.

Jeg håber, jeg ikke komplicerer tingene for dig nu. IPE 220 er godkendt men giver efter min opfattelse lidt for stor nedbøjning for en primærbjælke (dvs. en bjælke som andre bjælker hviler på). Jeg ville foreslå IPE 270 i stedet. Derefter giver jo IPE profilen en større højde end en HEA profil med samme kapacitet, men det er måske noget, I har diskuteret.

K
Behøver man ikke overveje opplagen og forstærke grundbalken, når man laver en sådan afveksling? Det kan jo blive ret betydelige kræfter, hvis der er mange på øvre plan samtidig..

VKR-pelaren skal have en afsluttende plade, der fordeler trykket over en større overflade, men ellers er der nok ingen større problemer.

J justusandersson sagde:
VKR søjlen skal have en afsluttende plade, der fordeler trykket over et større areal, men ellers er det nok ikke de store problemer.
Der er med 8mm bundplader på tegningen, som jeg fik af konstruktøren.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.