Hej. Jeg er i gang med at renovere en lade på 18x10 meter. På en del af den skal jeg have en garage med loft ovenpå. Målet på loftet er 750x880cm med bærende vægge at lægge bjælkelag på i samtlige 4 vægge.
Jeg overvejer lidt, hvad der bliver den bedste og billigste måde at løse dette på. Jeg vil ikke have nogen indervægge.
Min grundtanke var at have 3 st overdimensionerede limtræsbjælker, som ligger på 750cm-leddet jævnt fordelt over længden for på den måde at kunne lægge 45x220 reglar vinkelret over disse.
Tror I, dette er en fremkommelig vej? Eller skal man køre limtræ direkte? (Føles som om, det bliver meget dyrt).
Eller har nogen gjort noget lignende og har gode forslag?
Mvh
Jeg overvejer lidt, hvad der bliver den bedste og billigste måde at løse dette på. Jeg vil ikke have nogen indervægge.
Min grundtanke var at have 3 st overdimensionerede limtræsbjælker, som ligger på 750cm-leddet jævnt fordelt over længden for på den måde at kunne lægge 45x220 reglar vinkelret over disse.
Tror I, dette er en fremkommelig vej? Eller skal man køre limtræ direkte? (Føles som om, det bliver meget dyrt).
Eller har nogen gjort noget lignende og har gode forslag?
Mvh
Selvbygger
· Stockholm
· 8 590 indlæg
Dimensioneringstabellerne hos træguiden viser, at du kan klare gulvbjælkelag i to fag over 880 cm hvis du kører CC40 og 45x245 C24J JHLS sagde:Hej. Jeg er ved at renovere en lade på 18x10 meter. På en del af det skal jeg have en garage med loft ovenpå. Målet på loftet er 750x880cm med bærende vægge til at lægge bjælkelag på i alle 4 vægge.
Jeg overvejer lidt, hvad der bliver den bedste og billigste måde at løse dette. Jeg vil ikke have nogle indervægge.
Min grundtanke var at have 3 stk. overdimensionerede limtræsbjælker, der ligger på 750cm-siden jævnt fordelt over længden for på den måde at kunne lægge 45x220 regler vinkelret over disse.
Tror I, dette er en farbar vej? Eller skal man køre limtræ direkte? (Føles som om det bliver meget dyrt).
Eller har nogen gjort noget lignende og har gode forslag?
Mvh
220x45 bliver på grænsen med cc40, men hvis du kan leve med svaj, så måske det fungerer alligevel - sandsynligvis går det ikke i stykker, og det afhænger jo også af, hvad du skal have på loftet...
https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-tva-fack/?previousState=001000
Tak for svaret!klaskarlsson sagde:
Dimensioneringstabellerne hos træguiden viser, at du kan klare gulvbjælkelag i to fag over 880 cm, hvis du kører CC40 og 45x245 C24
220x45 bliver på grænsen med cc40, men hvis du kan leve med svaj, så måske det fungerer alligevel - sandsynligvis går det ikke i stykker, og det afhænger jo også af, hvad du skal have på loftet...
[link]
Min tanke er jo at have limtræ som et første lag som "bærende bjælke" eller hvad man skal kalde det og så lægge 220x45 tværs over disse. 2-tommer reglerne bekymrer mig ikke. Det er hvilken dimension man har brug for på limtræet, der er det store spørgsmål.
Intet svar men jeg ville overveje at skifte mindst en af limtræsbjælkerne til en HEA/HEB for at kunne have en sådan bjælkevogn på den og løfte rundt på ting med. Så skal man dog dimensionere bjælken op for at kunne tage last nedefra også, men det er det måske værd.
Kan de eksisterende vægge klare vægten af et bjælkelag og det du skal have på loftet?
Kan de eksisterende vægge klare vægten af et bjælkelag og det du skal have på loftet?
Selvbygger
· Stockholm
· 8 590 indlæg
Ah, der har træguiden en anbefaling for gulvbjælkelagJ JHLS sagde:
750 cm i et fag (dvs uden stolpe) -> 90 x 360
https://www.traguiden.se/konstrukti...ar-av-limtra-i-ett-fack/?previousState=001000
MEN det er med cc 60. Du kommer jo til at køre "cc" 440 cm og ikke dette direkte som bjælkelag. Så da må du nok regne lidt i stedet vil jeg sige.
Men hvis du ikke har så store krav til nedbøjning så er det nok ikke kritisk præcis hvor grov den er, bare den er "tilstrækkelig".
Jeg prøvede Beijers værktøj (nedenfor) og valgte at regne på en mønebjælke, hvilket burde blive et lignende scenarie (det gik ikke at regne på det bærende værk som du vil have).
Da fik jeg:
Mønebjælke i Limtræ 115x630 GL30c

https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/
https://www.traguiden.se/konstruktion/limtrakonstruktioner/dimensionering-av-limtrakonstruktioner/
https://www.traguiden.se/globalasse...sioneringsexempel/ex01_fritt_upplagd_balk.pdf
Jeg har allerede en hejsebalk med vogn i mønningen, ellers er det en klog tanke, som mange nok glemmer. Ja, væggene klarer det. Der findes et eksisterende bjælkelag, dog med dårligere spændvidde, og på loftet har der ligget mange tons hø tidligere. Det nye bjælkelag skal ligge ca. 40 cm over det gamle. Så jeg kan have det tilbage, når jeg bygger det nye op.tommib sagde:
Inget svar men jag skulle overveje at bytte i det mindste en af limträbalkarna til en HEA/HEB for at kunne have en sådan balkvogn på den og løfte rundt med ting. Derimod skal man dimensionere op bjælken for at kunne tage last nedefra også, men det er det måske værd.
Klarer de eksisterende vægge vægten af et bjælkelag og det du skal have på loftet?
Klik her for at svare
