Hej. Jeg er i gang med at renovere en lade på 18x10 meter. På en del af den skal jeg have en garage med loft ovenpå. Målet på loftet er 750x880cm med bærende vægge at lægge bjælkelag på i samtlige 4 vægge.

Jeg overvejer lidt, hvad der bliver den bedste og billigste måde at løse dette på. Jeg vil ikke have nogen indervægge.
Min grundtanke var at have 3 st overdimensionerede limtræsbjælker, som ligger på 750cm-leddet jævnt fordelt over længden for på den måde at kunne lægge 45x220 reglar vinkelret over disse.

Tror I, dette er en fremkommelig vej? Eller skal man køre limtræ direkte? (Føles som om, det bliver meget dyrt).
Eller har nogen gjort noget lignende og har gode forslag?

Mvh
 
J JHLS sagde:
Hej. Jeg er ved at renovere en lade på 18x10 meter. På en del af det skal jeg have en garage med loft ovenpå. Målet på loftet er 750x880cm med bærende vægge til at lægge bjælkelag på i alle 4 vægge.

Jeg overvejer lidt, hvad der bliver den bedste og billigste måde at løse dette. Jeg vil ikke have nogle indervægge.
Min grundtanke var at have 3 stk. overdimensionerede limtræsbjælker, der ligger på 750cm-siden jævnt fordelt over længden for på den måde at kunne lægge 45x220 regler vinkelret over disse.

Tror I, dette er en farbar vej? Eller skal man køre limtræ direkte? (Føles som om det bliver meget dyrt).
Eller har nogen gjort noget lignende og har gode forslag?

Mvh
Dimensioneringstabellerne hos træguiden viser, at du kan klare gulvbjælkelag i to fag over 880 cm hvis du kører CC40 og 45x245 C24

220x45 bliver på grænsen med cc40, men hvis du kan leve med svaj, så måske det fungerer alligevel - sandsynligvis går det ikke i stykker, og det afhænger jo også af, hvad du skal have på loftet...

https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-tva-fack/?previousState=001000
 
  • Synes
Marcus_Carlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Dimensioneringstabellerne hos træguiden viser, at du kan klare gulvbjælkelag i to fag over 880 cm, hvis du kører CC40 og 45x245 C24

220x45 bliver på grænsen med cc40, men hvis du kan leve med svaj, så måske det fungerer alligevel - sandsynligvis går det ikke i stykker, og det afhænger jo også af, hvad du skal have på loftet...

[link]
Tak for svaret!
Min tanke er jo at have limtræ som et første lag som "bærende bjælke" eller hvad man skal kalde det og så lægge 220x45 tværs over disse. 2-tommer reglerne bekymrer mig ikke. Det er hvilken dimension man har brug for på limtræet, der er det store spørgsmål.
 
tommib
Intet svar men jeg ville overveje at skifte mindst en af limtræsbjælkerne til en HEA/HEB for at kunne have en sådan bjælkevogn på den og løfte rundt på ting med. Så skal man dog dimensionere bjælken op for at kunne tage last nedefra også, men det er det måske værd.

Kan de eksisterende vægge klare vægten af et bjælkelag og det du skal have på loftet?
 
J JHLS sagde:
Tak for svaret!
Min tanke er jo at have limtræ som et første lag som "bærende bjælke" eller hvad man skal kalde det og så tværs over disse lægge 220x45. 2tomsreglerne er jeg ikke bekymret for. Det er hvilken dimension man behøver på limtræ som er det store spørgsmål.
Ah, der har træguiden en anbefaling for gulvbjælkelag
750 cm i et fag (dvs uden stolpe) -> 90 x 360
https://www.traguiden.se/konstrukti...ar-av-limtra-i-ett-fack/?previousState=001000

MEN det er med cc 60. Du kommer jo til at køre "cc" 440 cm og ikke dette direkte som bjælkelag. Så da må du nok regne lidt i stedet vil jeg sige.

Men hvis du ikke har så store krav til nedbøjning så er det nok ikke kritisk præcis hvor grov den er, bare den er "tilstrækkelig".

Jeg prøvede Beijers værktøj (nedenfor) og valgte at regne på en mønebjælke, hvilket burde blive et lignende scenarie (det gik ikke at regne på det bærende værk som du vil have).

Da fik jeg:
Mønebjælke i Limtræ 115x630 GL30c

Illustration af et tagbjælkesystem med dimensioner og materialevalg angivet for nockbalk, tværgående og længdegående bjælker i limtræ.

https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/

https://www.traguiden.se/konstruktion/limtrakonstruktioner/dimensionering-av-limtrakonstruktioner/

https://www.traguiden.se/globalasse...sioneringsexempel/ex01_fritt_upplagd_balk.pdf
 
tommib tommib sagde:
Inget svar men jag skulle overveje at bytte i det mindste en af limträbalkarna til en HEA/HEB for at kunne have en sådan balkvogn på den og løfte rundt med ting. Derimod skal man dimensionere op bjælken for at kunne tage last nedefra også, men det er det måske værd.

Klarer de eksisterende vægge vægten af et bjælkelag og det du skal have på loftet?
Jeg har allerede en hejsebalk med vogn i mønningen, ellers er det en klog tanke, som mange nok glemmer. Ja, væggene klarer det. Der findes et eksisterende bjælkelag, dog med dårligere spændvidde, og på loftet har der ligget mange tons hø tidligere. Det nye bjælkelag skal ligge ca. 40 cm over det gamle. Så jeg kan have det tilbage, når jeg bygger det nye op.
 
  • Synes
klaskarlsson og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.