Hej!
Jeg har til hensigt at lave en åbning i ydervæg (2800 mm) for et karnapvindue i mit hus med trækonstruktion fra 1932. Huset har et valmtak med vinklerne 67 grader og 42 grader. Husets bredde er 9200 mm.

Tanken går på limtræ, og der er mindst to forskellige applikationer fra producenter som Moelven og Svenskt Træ, der kan hjælpe med dimensioneringen. Når jeg går ind på Svenskt Træ og vælger 1,5 plans hus og indtaster mine værdier, får jeg, at 45x195 i C24 kvalitet er nok til at opfylde kravet om L/300 i nedbøjning. Det bør tilføjes, at jeg indtastede en taghældning på 60 grader, da valmtak ikke er tilgængeligt som en mulighed i applikationen. Jeg har et flisebelagt badeværelse over åbningen og vil have større marginer. For at nå L/600 er 56x225 limtræ dog nok. Moelven foreslår i stedet, at jeg har brug for 140x225 limtræ for at nå L/600. Her kan jeg dog ikke vælge en taghældning højere end 45 grader.

For at kontrollere rimeligheden har jeg også set på beregning for et toplans hus, som kun findes på Svenskt Træ. Hvis jeg indtaster mine værdier (42 graders taghældning), får jeg i stedet 90x405. Forskellen mellem 1,5 plan og 2 plan på Svenskt Træ er med andre ord enorm. Jeg kan til en vis grad forstå, at der bliver højere last fra bjælkelaget på overetagen, da det er lig med underetagen, når man beregner 2 plan, men så meget bør det dog ikke variere.

Interessant er, at støttepunktreaktionen i alle 3 tilfælde bliver ca. 40 kN, noget lavere for 1,5 plan sammenlignet med 2 plan, hvilket virker logisk. Med samme støttepunktreaktion burde nedbøjningen være den samme ved samme spændvidde, eller er der noget andet, jeg har overset?

Med venlig hilsen
Björn Widarsson

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.