Hej,
Tænkte at lave en pergola over udekøkkenet.
Går man ind på svensktträ dimensioneringsguide, skal man jo have solide dimensioner, dem kommer man jo knapt til at kunne løfte op.

Pergolaen er 5.40 lang, hvor det er kritisk, en søjle i hvert hjørne.. vil det være nok med en 90x315 eller 90x360?
ifølge deres tabel (deformering) er det 19mm på en 315, betyder det, at den vil bøje så meget?

Der kommer ikke til at være noget tag på, kun ribber eller lægter, hvad man nu vil kalde det..
 
Kan du gå op en dimension på stolperne er det at foretrække. Jeg fortryder, at jeg var nærig for snart 20 år siden. Jeg har 250 cm mellem stolperne og har desuden overtil forstærkning med krydsvira.

Skal du have nogen form for klatreplanter, må man også tage hensyn til ekstra vægt.

For mit vedkommende bærer konstruktionen to sejldugstag med stort og kraftigt vindfang, som naturligvis er værre end planter.
 
Det er primært når linen jeg tænker på
 
Purre
En pergola har intet tag, du får ingen snelast uden det skal kun bære sin egenvægt. Du kan altså have en 45x170, hvis du ønsker det.
Hvor siger svensk træ, at du skal have 90x315 til en pergola?
 
  • Synes
whak
  • Laddar…
Måske er overdrevet ?
 
  • Diagram over et trærammebyggeri med dimensioner og et tabel med materialevalg og bøjningsberegninger for tværsnit.
Ikke kun bæreevnen er vigtig, men også proportionerne af byggeriet.
Ofte ser man visuelt for spinkle konstruktioner, det ser ikke godt ud.
 
  • Synes
yonna
  • Laddar…
Sætter du skråstivere bliver hele konstruktionen mere stabil, og du kan gå ned i dimension. Pergolaen plejer oftest ikke at være det, der skal ses mest, og så er det godt, hvis den ikke er for grov.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.