F fribygg sagde:
Möjligt, men stål klarar inte is bättre, är sannolikt svårare att få på plats och är svårt att fästa bryggdäcket på
Ja inget är självklart. Att få på plats tror jag löser sig, att stål är skit vad gäller att skruva i jämfört med trä är helt klart en faktor. För bryggdäcket får det i så fall bli så att man fäster träreglar uppe på stålbalken.

Lägg telefonstolparna på pallar på land för att testa svikten. Tänk på att trallen väger en del också. Du kanske behöver tre stolpar parallelt eller minst 28 mm plank.
Tänk även på svikten i sidled. Står du mitt på bryggan kan det svänga en del. Krysstag från land till halva längden är bra att ha.

T Thomas_Blekinge sagde:
Lägg telefonstolparna på pallar på land för att testa svikten. Tänk på att trallen väger en del också. Du kanske behöver tre stolpar parallelt eller minst 28 mm plank.
Tänk även på svikten i sidled. Står du mitt på bryggan kan det svänga en del. Krysstag från land till halva längden är bra att ha.
Tanken är 34 x 145 trall, kanske .to.m. 45 mm tjock.

34 x 145 väger cirka 250 kg för hela bryggan. Tillkommer väl lite annat trä också, så säg 300 kg jämt fördelat. TIll detta 6 vuxna personer, ca 500 kg. Dessa kan ju stå och snacka mitt på bryggan också..

Hur man räknar det på i detta sammanhang får någon annan svara på. De flesta tabeller och liknande utgår från ett väldigt snävt spann vad gäller nedböjning. I mitt fall så får det väl svaja lite om nu 6 vuxna människor bestämmer sig för att samtidigt stå och hoppa mitt på bryggan. ;-)

En rimlig nivå helt enkelt är det jag söker.

M martinradbo sagde:
om nu 6 vuxna människor bestämmer sig för att samtidigt stå
Och tänk om de har varsin öl i handen! Och så kommer svärmor!

T Thomas_Blekinge sagde:
Och så kommer svärmor!
22x95 röstar jag på då......🥸

Du kan skarva vanliga reglar om det är lättare att få fram till bygget. Inte särskilt svårt och du kan lätt öka bredden på balkarna.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.