Jeg skal dimensionere en HEA bjælke, som jeg tænker bruge ved byggeri af en anden etage på en restaurant. Jeg er dog lidt usikker på, om jeg regner rigtigt. Hvilket program bruger man? Hvor får jeg så lettest fat i dette program?
Problemet er, at jeg har en spændvidde på 5,5 m og skal forankre mig i en HEA 400, som findes. Mine to bjælker skal jeg altså lægge mellem to HEA 400 bjælker. Dette skal kunne klare en vægt på 5 ton.
Jeg regnede lidt og kom frem til, at HEA 200 ville være tilstrækkelig. Kan jeg stole på mine beregninger?
// Alan
Problemet er, at jeg har en spændvidde på 5,5 m og skal forankre mig i en HEA 400, som findes. Mine to bjælker skal jeg altså lægge mellem to HEA 400 bjælker. Dette skal kunne klare en vægt på 5 ton.
Jeg regnede lidt og kom frem til, at HEA 200 ville være tilstrækkelig. Kan jeg stole på mine beregninger?
// Alan
Det ser ud til, at du taler om en offentlig bygning - jeg ville aldrig i mit liv stole på egne beregninger eller antagelser i dette tilfælde. Omkostningen for at få hjælp fra en konstruktør med dette må være beskeden i forhold til den samlede omkostning for ud/ombygningen.
For eksempel et program, der hedder SB-balk. Jeg mistænker dog, at du vil have lidt nytte af det, da du skal have god forståelse for statik/mekanik. Lidt ligesom nutidens gymnasieelever med avancerede regnemaskiner, der alligevel ikke forstår, hvad de taster ind.Alan sagde:
Medmindre du er dygtig ingeniør/konstruktør er svaret nej. Tilføj dertil at det handler om en restaurant, hvor offentligheden vil opholde sig. Du vil stå som yderst ansvarlig, hvis der sker et sammenbrud.Alan sagde:
I så fald kender du til BSK som findes gratis på boverkets hjemmeside. Ståltabeller har tibnor. Formlen ql2/8 alternativt Pl/4 burde også få det til at ringe en klokke i hovedet på dig. Gør det ikke det skal du give dette videre. Det er ikke legetøj du arbejder med...
Ud over de råd du har fået indtil nu, kan jeg tilføje, at Excel er fremragende til de beregninger. Jeg har brugt Excel til betydeligt mere komplicerede holdfasthedsberegninger end en liggende HE-bjælke. Du har sikkert en formelsamling derhjemme, hvis ikke, så findes de i Tefyma eller lignende formelsamlinger.
Klik her for at svare