Håber på gode råd fra forumets eminente ekspertise igen. Også denne gang drejer det sig om gulvbjælker og dimensioner. Efter gode råd om, hvordan jeg skulle gøre med gulvbjælkerne i husets 70'er del, er det nu super stabilt gulv der. Nu er jeg i gang med husets del, som blev bygget i 1930.
Gulvet er brudt op, og det jeg ser, er træbjælker 65x160 med cc 60 cirka, længde 3,9 meter. Ingen kortligger nogen steder, men jernstænger nedad ved cirka længde 2 meter til skinner på nogle bjælker (måske alle), som er indstøbt diagonalt på traditionel vis i kælderloftets hvælving. Bjælkerne er lige og fine, ikke en eneste der har vredet sig. Bredden på hele rummet er 4,7 meter.
Spånpladegulvet, der blev lagt i midten af 70'erne, er blevet sparet rigeligt, limet i fugerne men ikke mod bjælkerne. Det har knirket, men af alle gulvene i huset har dette været det mest knirke-fri. Vi har ikke mærket, at gulvet har givet sig, og sømmene i spånpladerne viser ingen tegn på, at gulvet har givet sig.

Hvad er ekspertisens råd om bjælkerne. Kan jeg fortsætte med at stole på disse og have et solidt gulv, eller bør jeg forstærke det?

Dimensionsmål fra denne tid var altid sat i tommer. En meget almindelig dimension på gulvbjælker var 3x7 tommer, hvilket kan oversættes med 75x175 mm. 65x160 måske er 21/2x61/2 tommer, 62,5x162,5 mm. Under alle omstændigheder: 65x160 mm klarer ikke en spændvidde på 3,9 m uden akkvarlige svigtproblemer. Hvis hver bjælke derimod tager støtte fra en jernbjælke, så kommer situationen i en helt anden position. Da opstår ingen som helst problemer.

Tak for svaret. Det fik mig til at grave mig ned i alt spånerne og opdage, at alle bjælkerne understøttes nedefra af to rælsbjælker med jævnt fordelt afstand. Det betyder altså, at hver gulvbjælke har støtte i hver ende og derefter støtte med c/c cirka 1,25 meter. Det burde være ok, hvis jeg forstår JustusAndersson korrekt.
Hvad jeg vil gøre, er at indsætte kortstrøer der, hvor man går ind i rummet, og derefter kortstrøer der, hvor bjælkerne har støtte. Så er en solid konstruktion opgraderet til en lang fremtid.

• Synes
justusandersson
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.