Vi tænker på at bygge en sovehems ovenpå vores gang og er gået i stå ved spørgsmålet om dimensionering af en bjælke, der skal bære gulvet. Kan nogen derude hjælpe?
Sovehemsen er 1600*2600, og langsiden vil hænge frit for at skabe en åbning til trappen. Se billedet. Hvor kraftig skal bjælken være? Materiale? Limtræ?
Klik på cirklen ved loftet/overetage, vælg bærelinie under...
Indtast B1 = 1600
Længde = 2600
Så skulle du gerne få nogle resultater. Fra hvad jeg ser, bør limtræ 56x225 opfylde dine krav og bør ikke være underdimensioneret. Se vedhæftede pdf ... håber det blev korrekt.
Skal du konstruere med en bjælke for at opbevare bjælkerne? Det måske går at fastgøre bjælkerne ordentligt, så de bliver 2600mm. Så klarer du dig med en lavere bjælke end hvad bjælken er. Måske har du brug for pladsen under?
Er det ikke lidt unødvendigt at dimensionere en hems lige så kraftigt som et gulvbjælkelag? Der skal vel ikke stå noget klaver der, og nedbøjning er vel ikke noget stort problem? Hvis man kan leve med, at hemsen bøjer mere end 2 mm, når man læsser 380 kg på den, så kan man gå ned en del fra 56x225 limtræ. Den hems, jeg sov på som lille, mindes jeg havde 45x95 som bærende. Jeg ville kigge på en seng som udgangspunkt for, hvor robust det behøver at være.