5,155 læst ·
23 svar
5k læst
23 svar
Dimensionering af bjælke pergola/terrasse med lang længde
En sidste kommentar bare:
Hvis du kan reducere tagbjælkerens spændvidde med to-tre decimeter, vil udsvingen mindske en hel del. Det kan jo være værd at teste i beregningsprogrammet, hvis ikke B = 4500 mm er hugget i sten.
Hvis du kan reducere tagbjælkerens spændvidde med to-tre decimeter, vil udsvingen mindske en hel del. Det kan jo være værd at teste i beregningsprogrammet, hvis ikke B = 4500 mm er hugget i sten.
Det afhænger af, om udnyttelsesgraden er for bøjningsstyrken eller forskydningsstyrken. Hvis der f.eks. er tryk vinkelret på bjælken ved støtterne, bør man undgå at hakke for meget ud (og egentlig bør beregningen udføres med hensyn til dette, hvilket jeg tvivler på, at beregningsprogrammet har som en valgmulighed). Hvis det derimod er bøjningsstyrken i midten af bjælken (hvilket er mere rimeligt), påvirkes den ikke af, at man hakker ud ved støtterne.G Granngubben sagde:
Nu er jeg færdig og jeg er rimeligt tilfreds! Det blev 45x220 gennemgående og 95x95 stolper. 😃
Det eneste der skærer lidt er, at den ikke er helt stiv i siddeled, men med den længde ud fra huset mistænker jeg, at det er svært at opnå uden stolper også på langsiden.
Jeg har fastgjort stolperne ordentligt i solide regler nede ved altanen lige over fundamenterne, så det er ikke dernede, det bevæger sig, men det er selve stolpen i sig selv, der svajer noget højere oppe, hvis man tager fat og prøver at ruske i den.
Ville skråstivere på forkanten hjælpe stabiliteten i siddeled? Jeg tror ikke, det er noget problem egentlig, da det er så lidt, men lidt irriterende 😋
Tak for al hjælp og gode forslag tidligere i tråden!
Det eneste der skærer lidt er, at den ikke er helt stiv i siddeled, men med den længde ud fra huset mistænker jeg, at det er svært at opnå uden stolper også på langsiden.
Jeg har fastgjort stolperne ordentligt i solide regler nede ved altanen lige over fundamenterne, så det er ikke dernede, det bevæger sig, men det er selve stolpen i sig selv, der svajer noget højere oppe, hvis man tager fat og prøver at ruske i den.
Ville skråstivere på forkanten hjælpe stabiliteten i siddeled? Jeg tror ikke, det er noget problem egentlig, da det er så lidt, men lidt irriterende 😋
Tak for al hjælp og gode forslag tidligere i tråden!
Ok så går jeg med det! Bliver alligevel flottere med stræbere, så det gør ikke noget. Bliver det godt med 2 stræbere per sektion, altså 4 i alt? Tænkte mig måske med 45x45 træ i så fald, så det passer med reglarne.Rejäl sagde:
Ja to per sektion lyder godt, men jeg ville have taget lidt kraftigere regel da 45x45 er lidt svag..berisen sagde:
Klik her for at svare