Här kommer ännu en tråd om dimensionering av virke för pergola men jag hittar inget tidigare som stämmer exakt med min frågeställning så jag tänkte chansa och skapa en tråd här.
Anyway, ungefär så här tänker jag mig det. Ursäkta den risiga skissen 😅
Jag kommer vilja ha 3 stycken stolpar (eventuellt 115x115 impregnerat) i framkant och sen fästa hela konstruktionen i fasaden. Djupet kommer vara ganska precis 4.5 meter och bredden 4.3 meter och det är väl framförallt den på 4.5 meter som jag skulle vilja ha lite input på.
Alt 1:
Skruvlimma två stycken 45x170 och köra med det hela "ramen" och sen enkla 45x170 som reglar emellan.
Alt 2:
Samma som ovan fast 45x145 för att minska vikten på det hela lite?
Alt 3:
Limträbalkar? Blir dock väldigt mycket dyrare och klumpigare känns det som?
För att göra det hela lite mer krångligt så vill jag gärna (om möjligt) dimensionera såpass så att man kan lägga på ett tak längre fram utan att behöva förstärka och ha sig när det väl är dags för det.
Det blev aldrig nogen pergola, da tråden startede, men nu er lysten begyndt at komme igen, når man vil have noget at beskytte sig med fra solen, så jeg gør et nyt forsøg her. 😉
Jeg er stadig lidt inde på alt 1, men fungerer det med det lange spænd på 4.5, som det bliver?
Har også kigget lidt på limtræ, og k-rauta har limtræ i dimensionerne 56x225, men det stikker af i pris ret kraftigt sammenlignet med "almindeligt" tømmer.
Limtræbjælker findes som "standard" op til 6 m i byggemarkederne generelt, og længere er det intet problem at bestille (transporten kan blive dyrere). For beregningerne kan du bruge svensk træværktøj, og så må du selv overveje, om du vil afvige fra sikkerhedsmargenen.
Hur pass mycket röda siffror kan man tolerera? Det är ju inget precisionsbygge på det viset tänker jag. Jag tänkte försöka ha ca 60cc mellan takreglarna så jag får väl in ca 7 stycken.
Kör jag på dessa mått vilket stämmer hyfsat får jag följande resultat men det som förvånar mig är att det är takstolarna som är den svajande punkten, jag trodde att det är själva bärlinan som är viktigast. Takreglarna ska ju bara ligga där utan något tak ovanpå..?
Hade tänkt mig 45x220 på bärlinan och 45x170 på takreglarna men den här tjänsten håller inte med mig..
Det lyder rimeligt, at tagbjælkerne bliver kraftigere end bærlinerne. Tagbjælkerne har jo en spændvidde på 4500 mm, mens bærlinernes spændvidde kun er 2150 mm, de er desuden kontinuerlige over tre understøtninger.
Anbefalet krav på maksimal deformation hos tagbjælkerne er i dit tilfælde 4500/300 = 15 mm.
Observer at med dem dimensionerne er bærbjælken mest belastet, der har du en udnyttelsesgrad på 99% sammenlignet med tagbjælkerne som har 79%. Det som dog bliver dimensionerende er nedbøjningen som er størst for tagbjælkerne pga deres spændvidde.
Går jeg op til 45x220 på alting får jeg en udnyttelsesgrad på 79% på tagbjælkerne og 78% på bærerammen. Det er jo det der med max deformation jeg skal overveje lidt, hvor vigtigt det er. 21mm er jo en del selvfølgelig.
Hvis man øger til 45x245 på alting er jeg næsten i mål, da ender jeg på 16mm deformation og en udnyttelsesgrad på 63% på tagbjælkerne. Derimod er det vel knap så let at få fat i sådanne tryk, det plejer at være max 220, ikke? Skal jeg komme lavere i nedbøjning skal jeg kigge på limtræ, og så bliver det en ret stor prisforskel.
Hvordan ville I resonere der? Hvor meget betyder den nedbøjning på tagbjælkerne i en pergola?
Du har et overtræk på 6 mm i midten på bjælken (man plejer at forholde sig til L/300 som i dit tilfælde bliver 4500/300 = 15 mm og i øjeblikket får du 21 mm). Dette skal du sætte i relation til omkostningen ved at gå op i dimension samt andre bjælketyper.
Bemærk at L/300 ikke er et krav, det vil ikke påvirke bæreevnen, det er mere æstetisk.
Går jeg op til 45x220 på det hele får jeg en udnyttelsesgrad på 79% på tagbjælker og 78% på bærende bjælke. Det er jo det der med max deformation jeg skal tænke lidt over hvor vigtigt det er. 21mm er jo en del selvfølgelig.
Hvor meget betyder den nedbøjning på tagbjælkerne i en pergola?
Træet skal kun bære sig selv, og to tommer ni høvlet er jo mere end nok til det.
Du har et overskridelse på 6 mm i midten af bjælken (normalt forholder man sig til L/300, hvilket i dit tilfælde bliver 4500/300 = 15 mm, og i øjeblikket får du 21 mm). Dette skal du stille i relation til omkostningerne ved at gå op i dimension samt andre bjælketyper.
Bemærk, at L/300 ikke er et krav, det vil ikke påvirke bæreevnen, det er mere æstetisk.
Ok tak! Hvis det kun er æstetisk, tror jeg, at jeg tør tage chancen med 45x220. 21 mm nedbøjning på 4500 mm bør jo ikke være alt for synlig for øjet, medmindre man lægger noget plant imod for at kontrollere det, gætter jeg. Svært at forholde sig til det tal, når man ikke har det foran sig, men det lyder ikke alt for slemt.
At tilføje skråstivere mellem tagbjælkerne gør ingenting for nedbøjningen, gætter jeg? Det øger kun egenvægten uden at give nogen egentlig forbedring.
Mindske risikoen for at de bøjer sig, men det bliver meget grimmere. Afstå kortling er mit råd.
Du skal ikke sætte nogen hængestol eller lignende? Hvis ikke ville jeg nøjes med 45x220 og være omhyggelig med fastgørelsen i hver side.
Godt, så følger jeg dit råd Jeg tænkte udskære bærelinjen og fælde tagbjælkerne nogle centimeter, det bliver vel så stabilt det kan blive, og man slipper for en masse vinkeljern og lignende.
Njae, måske nogen hængestol/gynge men da i forkant og i den forreste regel der hviler på stolperne. I øvrigt skal der ikke hænges noget tungt i taget, det bliver vel bare lidt enklere belysning og lignende.
Godt, så følger jeg dit råd Jeg tænkte på at løsne bæringen og fælde tagbjælkerne nogle centimeter, det bliver vel så stabilt som muligt, og man slipper for en masse vinkeljern og lignende.
Næh, måske en hængestol/gynge, men så i forkant og i den forreste regel, der hviler på stolperne. Derudover skal der ikke hænges noget tungt i taget, det bliver nok bare lidt enklere belysning og lignende.
Bra, då följer jag ditt råd Jag tänkte fälla indækningen af tagbjælkerne några centimeter, det bliver vel så stabilt det kan blive og man slipper en masse vinkelbeslag og lignende.
Njae muligvis en hængestol/gynge men da i forkant og i den foranliggende regel som hviler på stolperne. I øvrigt skal ingenting tungt hænges i taget, det bliver vel bare lidt enklere belysning og lignende.
Håber du ikke tænker indfældning af bærlinen så den bliver mindre end 45x170.
45x170 har 99% udnyttelsesgrad, (uden belysning og lignende).