Jeg skal hjælpe en lokalhistorisk forening med en bænk efter en facade.
Tænkte på at bore armeringsjern ind med jævne mellemrum ca. 1 meter i stensoklen,
forslagsvis 200 mm. dybe huller.
Er der nogen, der kan hjælpe mig med et forslag til dimensionen på armeringsjernet.
Tænkte på tre 45*120 trykimprægnerede planker at sidde på.
Mvh Ove

O OveE sagde:
Jeg skal hjælpe en lokalhistorisk forening med en bænk langs en facade. Tænkte at bore armeringsjern ind med jævne mellemrum ca.1 meter i stensoklen, fx 200 mm. dybe huller. Er der nogen, der kan hjælpe mig med forslag til dimensionen på armeringsjernet. Tænkte mig tre 45*120 trykimprægnerede planker at sidde på. Mvh Ove
Jeg tror 12 mm bliver spinkelt, ville have brugt 16mm. Tror det er nok med 100mm dybe huller, hvis det ikke er en meget porøs grund.

larsbj larsbj sagde:
Ja tror 12 mm bliver svagt, ville have brugt 16mm.
Tror det er nok med 100mm dybe huller, medmindre det er en meget porøs grund.
Hvor mange kilo kan man belaste et 16 mm. jern ca. 50 cm. fra væggen.

Et hold af fede mænd vil også bøje 16mm jern inde ved stensoklen.
Du har brug for en form for tværstang fra yderdelen af bænken skråt nedad indad, som styrker konstruktionen. Ellers vil den hurtigt blive deformeret, så mændene falder af.

GoC GoC sagde:
Et hold tykke gamle mænd vil også bøje 16mm jern inde ved stensoklen.
Du har brug for en slags skråstiver fra yderdelen af bænken skråt nedad indad for at styrke konstruktionen. Ellers vil den hurtigt blive deformeret, så mændene falder af
Hvis jeg går op til 20 eller 25 mm.

O OveE sagde:
Hvis jeg går op til 20 eller 25 mm.
Du vil altså have, at intet skal kunne ses?

GoC GoC sagde:
Du vil altså ikke have noget til at kunne ses?
Det er nok enkelheden i at bore og banke jernet ind i stensoklen.
Det tidligere svar om gubbar och gummor passer nok, det er derfor jeg vil have både seler og livrem.
Vil heller ikke svejse, hvis det kan undgås.

Bøj til armeringsjern som en konsol og bor to huller, et øvre og et nedre. Forankr i det øvre hul med kemanker. Så fungerer sikkert 12mm jern.
Eller sandsynligvis. Men 12mm jern kan du jo bukke enkelt.
Så får du trækkraft i det øvre hul og tryk i det nedre.

GoC GoC sagde:
Bøj til armeringsjern som en konsol og bor et hul, et øvre og et nedre. Forankr i øvre hul med kemankare. Da virker sikkert 12mm jern.
Godt forslag, jeg vil se nærmere på dette, og tak for hjælpen.
God midsommer til jer alle på bloggen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.