Vi er i fuld gang med at skrue terrassen, og der dukker hele tiden spørgsmål op. Nogle spørgsmålstegn får vi rettet ud, men nogle forbliver. Terrassen er 14x8m og lige over høj i forkanten, så vi vil virkelig have, at konstruktionen skal være stabil og sikker.
Vi har bærelinjer og skruebjælker på plads, nu tænkte vi at montere stolper til rækværk, før vi fortsætter med frisen på den ene side. Med frisen på den ene side på plads tænkte vi at lægge terrassebrædderne, derefter save dem til den rigtige længde og afslutte med frisen på den anden side.
Spørgsmål #1
Dimensioner af stolper til rækværket. Vi havde tænkt at sætte 95x95, som vi skruer i både bærelinje og skruebjælke. For at forankre den godt tænkte jeg gennemgående vognbolt type M8x100 med en ordentlig skive på den anden side. Tror I det fungerer? Er det overkill? Er 70x70 lige så godt? En stolpe pr. meter tror jeg, vi havde tænkt os.
Spørgsmål #2
Vi tænkte at lægge 28x120 terrassebrædder, og ved at lægge en fris af 3 brædder kan vi lægge hele terrassebrædderne uden samlinger, da vi vil få 3 forskellige "zoner". Men da vi bygger trinene, overvejede vi, om vi kunne lave trin, der er 170mm høje og 290mm dybe, så ville det passe godt med 28x145 til trinene. Ser det dumt ud med 28x145 til trinene, hvis resten af terrassebrædderne er 28x120? Det bør vel være muligt at lægge 2x 28x120 + 1x 28x45 i så fald. Jeg er lidt tvivlsom med at blande bredder.
Spørgsmål #3
Er det rigtigt tænkt først at montere stolper, derefter fris på den ene side, derefter terrassebrædder, der saves til den rigtige længde, og endelig fris på den anden side? Vil gerne gøre det så let som muligt for os, men det er første gang vi lægger terrassebrædder, så vi har garanteret misset nogle "lavthængende frugter" .
Nedenfor er den tænkte plan. Små ændringer kan nok ske omkring trappen til døren.