7,031 læst ·
24 svar
7k læst
24 svar
Dimensionere terrasse over jord
Hej Locke, ved ikke om du tænker på det samme som jeg angående stolperne? Byggede et Willabgarden udestue og der var det lavet udtag i hjørnestolperne til tagstolene som bør sende vægten mere direkte ned i stolperne. Er det at anbefale på trykket stolpe, f.eks. 95x95? På den gamle terrasse er næsten alle de stolper sprunget..Locke sagde:
Har en blandning af jord, sten & lera. Ser ud som en nem løsning, men når jeg har boret mig ned, kan jeg så skrabe ud plads for at støbe en bundplade til plinten? Bange for genveje, en af de gamle stolper er sunket ned i jorden, måske fordi der var for få plinter, måske på grund af jordens tilstand, svært at vide, jo.Pannlampa sagde:
Hej!
Hele dit søjle-bjælke-system risikerer at falde, hvis du får en vinkelfejl i systemet. Da tager stolperne ikke længere last i deres længderetning (højde), men ligger snart på jorden. Du skal gøre systemet momentstabilt. Enten afstivning diagonalt eller knudepunkter, der kan tage moment - og det duer ikke med almindelige bjælkesko.
Det nemmeste for dig er nok at afstive det, men ofte sker det ikke uden visse æstetiske kompromiser. Ballast er jo at tage momentet i knudepunkterne eller sætte diskrete trækstænger - der behøves ikke meget trækkraft for at afstive det. Skjulte galvaniserede fladjern i 45 graders vinkel mod søjlerne eksempelvis. Tænk på korrosionsklassen på fastgørelseselementer, som du bruger. På en høj altan er der ikke plads til rustne fastgørelseselementer - livsfare! C2, C3?
Hele dit søjle-bjælke-system risikerer at falde, hvis du får en vinkelfejl i systemet. Da tager stolperne ikke længere last i deres længderetning (højde), men ligger snart på jorden. Du skal gøre systemet momentstabilt. Enten afstivning diagonalt eller knudepunkter, der kan tage moment - og det duer ikke med almindelige bjælkesko.
Det nemmeste for dig er nok at afstive det, men ofte sker det ikke uden visse æstetiske kompromiser. Ballast er jo at tage momentet i knudepunkterne eller sætte diskrete trækstænger - der behøves ikke meget trækkraft for at afstive det. Skjulte galvaniserede fladjern i 45 graders vinkel mod søjlerne eksempelvis. Tænk på korrosionsklassen på fastgørelseselementer, som du bruger. På en høj altan er der ikke plads til rustne fastgørelseselementer - livsfare! C2, C3?
Tak for dette, havde jeg slet ikke tænkt på.Locke sagde:Hej!
Hele dit søjle-bjælke-system risikerer at falde sammen, hvis du får en vinkel-fejl i systemet. Så tager stolperne ikke længere last i deres længderetning (højde), men ligger snart på jorden. Du skal gøre systemet momentstabilt. Enten ved at bruge skråstivere diagonalvis eller knudepunkter, der kan tage moment - og der dur det ikke med almindelige bjælkesko.
Det nemmeste for dig er nok at støtte det op, men ofte sker det ikke uden visse æstetiske afkald. Det bedste er at tage momentet i knudepunkterne eller sætte diskrete trækstænger - det behøves ikke meget trækstyrke for at støtte det op. Skjulte galvaniserede fladjern i 45 graders vinkel mod søjlerne eksempelvis. Tænk på korrosionsklassen på fastgørelseselementer, som du bruger. På en høj altan har man ikke plads til rustne fastgørelseselementer - livsfare! C2, C3?
Men de 12 stolper skaber 5 stk "bokse" under altanen, jeg havde tænkt at skabe enklere kold opbevaring under 2-3 af dem, og der kan skråstiverne komme til anvendelse i væggene.
I stedet for bjælkesko kan jeg bruge en 45x45 langs med bæringen og lave udsparinger i gulvreglarne?
Bliver at opdatere tegningen igen
Senest redigeret:
Jeg har ved nogle lejligheder lavet søjlerne af 45x95 limet mellem to 45x170. Då lader man den inderste 45x170 danne oplag for bærelinjen og de to andre fortsætte op og danne rækværk.
Du må regne på forskellen i penge mellem 95x95 limtræs søjler plus bjælkesko (for det er vel det, du har tegnet ind nu?) og versionen med hjemmelavede søjler.
Det der med at udskære og rode kan man jo gøre men ... Nja...
Du må regne på forskellen i penge mellem 95x95 limtræs søjler plus bjælkesko (for det er vel det, du har tegnet ind nu?) og versionen med hjemmelavede søjler.
Det der med at udskære og rode kan man jo gøre men ... Nja...
Har bare planlagt bøjler til at fæstne gulvreglerne i to af bærelinjerne og lade den i midten ligge under. Bærelinjerne har jeg indtil videre kun placeret på ydersiden af stolpen (fæstne fra siden i trykt 95x95 som jeg overvejede at skære ud).Locke sagde:Jeg har ved nogle lejligheder lavet stolperne af 45x95 limet mellem to 45x170. Så lader man den inderste 45x170 danne oplag for bærelinjen, og de to andre fortsætter op og danner rækværk.
Du skal regne på forskellen i penge mellem 95x95 limtræsstolper plus bøjler (for det er vel det, du har tegnet ind nu?) og versionen med hjemmebyggede stolper.
Det her med at skære ud og rode kan man jo gøre, men ... Nja...
Det er ret fint, hvis du kan få søjlerne til at fortsætte op og tage rækværket også. Rækværket skal kunne tage et ret stort moment - tænk en flok fulde mænd, som alle står og læner sig ud. Konstruktionen skal være "idiotsikker".
Altvidende
· Västra Götalands
· 849 indlæg
Hej, i hvilket program har du lavet tegningen?
Klik her for at svare