Hej
Behøver forumets hjælp med hvilke dimensioner jeg skal have på træet, når jeg bygger et loft.
Loftet vil være 3 meter bredt (længde på regel A = 3000) og 165 cm dybt (længde på regel C = 1650). På to sider er der vægge, som jeg kan forankre reglarne i (regel B kan forankres i væggen hele længden og den ene ende af regel A kan forankres i væg). De andre to sider har ikke vægge, som jeg kan forankre konstruktionen i, og jeg bliver derfor nødt til at sætte en stolpe i det ene hjørne (D). Som gulv tænkte jeg lægge enten gulvplade 22 mm eller almindelig spånplade 19 mm.
På loftet skal vi have en gæsteseng, men ikke mere.
Jeg har brug for hjælp med følgende spørgsmål:
1. Hvilken dimension har jeg brug for på regel A, givet belastning og afstand?
2. Hvilken cc(afstand a) har jeg brug for mellem reglarne C?
3. Hvilken dimension har jeg brug for på reglar C?
4. Hvordan fæster jeg bedst reglar C i regel A og B?
4.a. Lægger jeg regel C ovenpå regel A og B? Det kan jeg gøre, men det bygger højde lidt mere end hvad jeg kunne ønske (dvs for at få ståhøjde under loftet og kunne gå rank under regel A så bliver loftet ikke så højt)
4.b. Eller fæster jeg regel C mod siden af regel A og C? og hvordan gør jeg i så fald den fastgørelse bedst? Skruer jeg bare, eller behøver jeg bruge en bjælkesko? Tænker at jeg kan skrue direkte gennem regel A, men ved ikke, hvordan jeg gør for at fæste regel C i regel B på den bedste måde.