Hej
Jeg har et lille projekt med at bygge en større svævebane, som man starter ca. 3,5 meter oppe i et træ (kablet går ca. 4,8 meter over jorden).
I projektet har jeg konsulteret med en virksomhed, der beskæftiger sig med sådan noget, og følger også EUs standard for konstruktioner af denne art, så jeg ved alligevel, hvad jeg gør
Men selve platformen ved jeg ikke 100 procent, hvordan jeg skal lave.
Platformens plateau er tænkt til at være ca. 2x2 meter og som sagt 3,5 meter oppe.
Jeg undrer mig så over, hvilke dimensioner jeg bør bruge på stolperne, og hvordan jeg fastgør dem i jorden.
Jeg havde først tænkt 95x95 og fastgøre med fire stolpespyd i hjørnerne, men når jeg rejser sådan en op 4,2 meter i byggemarkedet, føles den enormt stor og tung og føles som om det snarere kan gøre konstruktionen mere svajende end et lettere træ. Så en dimension på 75x75 (eller 70x70?), med regler til plateauet på 45x95 fx, kan det være tilstrækkeligt?
Og stolpespyd, er det forkert måske? Samtidig synes jeg støbte sko føles meget overarbejde, men det måske er nødvendigt? At grave sådanne ned tæt ved et træ føles også vanskeligt med alle de rødder, der gætter jeg på er der.