Janus82 Janus82 sagde:
Jeg tror, med vægt på *tror*, at du skal vælge en pocketkarm til vægbredde 96mm. Den pocketkarm som jeg brugte regnede med, at man satte kun en gipsplade på ydersiden af pocketkarmen og det er med denne gipsplade at det færdige mål bliver 96mm.

Jeg ville have en plywood-plade først for at have en mulighed for at skrue noget op i væggen hvor døren gemmes, selvom det betyder at man skal have korte skruer. Desuden så er pocketkarmen lidt skrøbelig så det er rart at stive den op med en plywoodplade i bunden. Når man gør på den måde så bliver man nødt til at tilføje bredden på de yderste gipsplader udenpå den angivne tykkelse for karmen og så får man 96+13+13=122.

Tjek monteringsvejledningerne på den pocketkarm som du vil købe og tænk lidt over hvordan den er konstrueret. Jeg tror nemlig at den karm som er 122mm tyk kun har mere luft ved siden af døren og ikke tilbyder bedre muligheder for at montere en ekstra træplade inden gipsen. Men jeg kan tage fejl.
Ja hvis det er tilfældet er det jo helt unødvendigt at gå efter en bredere karm hvis den eneste forskel er at jeg får en tykkere dør (hvilket jeg jo ikke skal have). Kør med en 96mm karm da... Det er formentlig muligt at gøre det pænere med lidt ekstra liste for at dække kanterne på den yderste plade...

Er det almindeligt at man bruger OSB plus gips i stedet for krydsfiner plus gips?
De anbefalinger jeg har set, i det mindste for vådzone 1, siger at man skal have 15mm krydsfiner plus vådrumsplade (måske var det nok med gips....) udenfor stolperne.

Når man har plywood i vådrum, er det fordi man vil følge vådrumsvæg 2012, som er supersmidig og en fremtidssikret løsning. I almindelige rum bruger de fleste OSB i stedet for plywood, fordi det er billigere men stadig næsten lige så stærkt.

• Synes
mrpeterteter og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.